کد مطلب: 7722 | زمان انتشار: ۵:۰۱:۴۸ - یکشنبه ۱۸ آبا ۱۳۹۳ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 318 | |

قلیان چگونه پیرمان می کند؟

قلیان چگونه پیرمان می کند؟

مگر این چهره خاص چه مشخصه‌هایی دارد؟
این افراد بین ۸ تا ۲۰ سال پیرتر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند، چون چروک‌های بیشتر و عمیق‌تری دارند که نسبت به افراد غیرسیگاری در سنین کمتری ظاهر می‌شود. همچنین در نواحی دور لب و دور چشم، به علت تاثیر فیزیکی سیگار کشیدن و فرم چهره در حال دود کردن سیگار، این چروک‌ها بیشترند.
پوست صورت افراد سیگاری معمولا درخشش طبیعی خود را نیز از دست می‌دهد. به مرور زمان، پوست صورت این افراد به جای رنگ معمولی و صورتی، با رنگ خاکستری ملایم جایگزین می‌شود که علت این پدیده، کاهش میزان مواد مغذی مورد نیاز پوست و جریان اکسیژن همراه خون است.
پوست این افراد شل است، چون سیگار باعث کاهش کلاژن پوست می‌شود که مسئول قابلیت ارتجاعی پوست است. در مطالعه‌های انجام گرفته، مشخص شده است که سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می‌شود و بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست نمی‌تواند به حالت اولیه بازگردد و درنتیجه چین‌و‌چروک‌های ایجادشده در سطح پوست باقی می‌مانند.

 

اگر دقت کرده باشید، لب‌های سیگاری‌ها، انگشتانی که سیگار را نگه می‌دارد و ناخن‌ها، لثه‌ها، همه از این تنگی عروق و زیان‌های سیگار متاثر می‌شوند. پلاک‌های سفیدرنگ در کام سیگاری‌ها و زبانشان گاهی به دلیل التهاب غدد بزاقی به وجود می‌آید. دانه‌های قرمز هم مشخصه سیگاری‌هاست. لب‌ها و لثه‌های سیاه هم علاوه بر وجود خون غلیظ و تیره سیگاری‌ها، نشانه عدم خون‌رسانی است و چون خون و موادغذایی به لثه نمی‌رسد، باعث بروز عفونت‌های میکروبی و لثه‌های دردناک خون‌ریزی دهنده در سیگاری‌ها می‌شود.
به سفیدی موها اشاره کردید؛ ما در مورد اثر سیگار بر پوست زیاد شنیده‌ایم، اما دود سیگار چطور می‌تواند موها را سفید کند؟
قبلا مطالعه‌ها روی اثر سیگار بر پوست متمرکز بود، ولی بررسی‌های اخیر ارتباط سیگار با سفیدشدن مو و ریزش مو را هم نشان داده‌است. در افراد سیگاری موها زودتر به رنگ خاکستری درمی‌آید.
مکانیسم ایجاد سفیدی و ریزش مو ناشی از سیگار متعدد است، ولی مهم‌ترین مکانیسم، اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است که باعث کاهش خونرسانی به مو و همین امر باعث از دست رفتن زودرس رنگدانه مو می‌شود.
سیگاری‌ها اشتهای کمتری به غذا دارند، بنابراین مواد مغذی و ویتامین‌ها کمتر به بدنشان می‌رسد. سیگار باعث افزایش همه هورمون‌های آندروژنیک می‌شود، بنابراین احتمال ریزش مو را بیشتر می‌کند. به علاوه باعث نازک‌شدن لایه فوقانی پوست، کاهش ضخامت زیر پوست و در نهایت آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.
این چروک‌ها، با ترک سیگار و قلیان از بین می‌روند؟
بله، وقتی سیگار و قلیان که مانع اکسیژن‌رسانی است، ترک شود، اکسیژن‌رسانی به بافت پوست بیشتر و به مرور زمان، روند چروک‌شدن پوست متوقف می‌شود و گاهی حتی در آنهایی که در سنین جوانی سیگار کشیدن را شروع کرده‌اند، بهبود و قوام پوست را به وضوح می‌بینیم.
این افراد از مشکل کاهش چشمگیر روند بهبود و ترمیم زخم‌ها هم نجات پیدا می‌کنند. از آنجا که سیگار، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می‌دهد، روند بهبود و التیام التهاب‌ها و زخم‌های پوستی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.به همین دلیل بدن افراد سیگاری برای بهبود جراحات و زخم‌های ایجاد شده نسبت به سایرین معمولا به زمان بیشتری نیاز دارد.
منبع: هفته نامه سلامت



ارسال نظر



لوگو اسپانسر