آیا ماهی را میتوان در ماکروفر پخت؟

یکی از محبوب ترین انواع غذاهایی ایرانی که در میان خانواده ها از قدیم الایام وجود داشته، پخت انواع ماهی است. ماهی در میان تمام ملت ها به عنوان یک غذای لذیذ و خوش طعم شناخته می شود که می توان به راحتی آن را تهیه کرد. در گذشته پخت این غذای لذیذ با مشکلات فراوانی همراه بود و نیاز به مهارت بسیاری داشت. اما امروز با پیشرفته شدن وسایل آشپزخانه به راحتی و بدون نیاز به مهارت میتوان انواع ماهی را تنها در عرض چند ساعت پخت و طبخ کرد.

یکی از این وسایل کاربردی آشپزخانه ماکروفر است. برای پخت ماهی در ماکروفر نیاز است که چند نکته را مورد توجه قرار دهید. در این مقاله به نحوه پخت ماهی در ماکروفر پرداخته ایم.

 برای پخت ماهی در ماکروفر از چه برنامه ای بهتر است استفاده کنیم؟

برای پخت هر غذایی در ماکروفر برنامه های خاصی وجود دارد مثلا در مورد نحوه پخت پیتزا و پخت ماهی هم در این دستگاه دستورالعمل هایی وجود دارد. برای پخت ماهی، ۴ برنامه وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

  • Micro : این برنامه ماهی در ماکروفر را با امواجی که این دستگاه تولید میکند، می پزد. برای اینکار در ابتدا باید دکمه Micro که دارای سه قدرت کم، متوسط و زیاد است را روشن کنید. با هر بار فشردن این دکمه یکی از قدرتهای این برنامه بر روی صفحه نمایش ظاهر میشود؛ به طور مثال در صورتی که دوبار و به طور متوالی دکمه Micro را لمس نمایید توان متوسط برای پخت انتخاب خواهد شد.
  • Grill: این برنامه حالتهای متفاوتی دارد که عبارتند از سرخ کردن، برشته کردن و گریل سطحی ماهی. نحوه کار با برنامه Grill ابتدا زمان مناسب را انتخاب نمایید و سپس دکمه Start را فشار دهید. برای پخت ماهی و برخی مواد غذایی دیگر در برنامه Grill، از توری پایه بلند فلزی استفاده نمایید.
  • Combination: این برنامه ترکیبی از برنامه های Grill و Micro است و از آنها به طور همزمان استفاده خواهد کرد.

مایکرو۱ با گریل ۱: از این ترکیب به جهت سرخ نمودن مواد غذایی و ماهی، استفاده خواهد شد.

مایکرو۲ با گریل ۲: این ترکیب هم مثل ترکیب بالا است تنها مقدار حرارت گریل در آن پایین تر است؛ به عبارتی حرارت گریل ۲ کمتر از گریل ۱ است که با توجه به نوع ماهی و دستورالعملی که دارید می توانید ترکیب صحیح را انتخاب کنید.

  • Steam Chef: در صورتی که قصد بخار پز کردن ماهی را دارید این برنامه مناسب خواهد بود. برای این کار به سه ظرف نیاز دارید؛ ظرف آب، ظرف غذا و درپوش ظرف، در ابتدا ظرف مخصوص را تا ۴۰۰ میلی لیتر پر آب کنید سپس ظرف غذا را برروی آن قرار داده و سپس در پوش ظرف غذا را بگذارید .آب با امواج درون ماکروفر بخار میکند و با نفوذ در غذا آن را میپزد .

قدرت ماکروفر

میزان توان ماکروفر و مقدار حرارتی که در هنگام پخت ایجاد می‌شود قابل تنظیم است، به عبارت ساده تر شما میتوانید توان و مدت زمان پخت را کنترل و تنظیم کنید. به عنوان مثال سطح توان۶ در این دستگاه به این معناست که میزان حرارت‌دهی به‌ مواد غذایی ۶۰% در زمان مد نظر شما صورت می‌پذیرد. در مجموع هنگام پخت ماهی در ماکروفر، فن برای پخش هوا و بهتر کارکردن دستگاه و نیز رسیدن به حالت بهینه پخت روشن خواهد شد، به همین خاطر حرارت را خاموش و روشن می‌کند.

چنانچه از برنامه‌های بدون استفاده از قدرت برای پخت بهره می‌گیرید، ماکروفر به‌ صورت پیش‌فرض از حرارت بالا استفاده مینماید. معمولا تمامی برندهای ماکروفرها برنامه‌های پخت خودکار دارند که ارزش استفاده را دارد. دست کم حدود ۱۰ نوع تنظیم میزان قدرت برای برنامه‌های مختلف نظیر یخ‌زدایی، حرارت‌دهی دوباره و جوشاندن و سرخ کردن وجود دارد.

رفع بوی بد ماهی از ماکروفر

برخی مواقع درون ماکروفر بعد از پخت ماهی بوی بدی ایجاد میشود. که سبب آزار آشپز و اطرافیان خواهدشد. از این رو افراد به دنبال آشنایی با نحوه از بین بردن بوی بد ماکروفر هستند. روشهای مختلفی برای رفع بوی بد از ماکروفر وجود دارد. روش های خانگی نظیر استفاده از لیمو ترش، جوش شیرین، وانیل و سرکه که در ادامه چند نمونه را معرفی خواهیم نمود.

برای استفاده از لیمو ترش به جهت رفع بوی بد ماکروفر، در یک فنجان مناسب کمی آب لیمو ترش را بچکانید پس از آن فنجان را درون دستگاه قرار دهید. دستگاه را روشن نمایید و زمان را برروی ۳ دقیقه تنظیم کنید. پس از خاموش شدن دستگاه اجازه دهید بخار حاصل از فنجان درون دستگاه باقی بماند پس از گذشت نیم ساعت فنجان را از دستگاه خارج کنید. همچنین میتوانید برای رفع بو از وانیل استفاده کنید، برای اینکار مقداری آب را یک قاشق وانیل مخلوط کنید و در دستگاه قرار دهید.

نکات مهم برای پخت ماهی در ماکروفر

  • ظروف پلاستیکی برای نگهداری غذا در ماکروفر اصلا مناسب نیستند؛ چرا که در دمای بالا امکان ذوب شدن ظرف و از بین بردن مواد غذایی و آسیب دیدن دستگاه وجود دارد. در صورت لوزم حتما از ظروف پلاستیکی استفاده کنید که برچسب قابل استفاده در ماکروفر بر روی آنها درج شده باشد، هرچند که این ظرف نیز قابل اطمینان نخواهند بود.
  • استفاده از ظرف و فویل های آلومینیومی به دلیل استفاده از لعاب فلزی در آنها، مناسب برای ماکروفر نیستند چرا که ممکن است سبب جرقه و آتش سوزی شوند.
  • دمای مناسب برای پخت و یا گرم کردن غذا در تمامی قسمت ها بایستی بیشتر از ۷۰ درجه سانتی گراد باشد. در صورتی که مواد غذایی در محدود خطر ۴ تا ۶۰ درجه سانتی گراد باقی بماند، رشد و نمو میکروارگانیسم های خطرناک را فراهم میسازد.
  • بهتر است برای غذاهایی همچون ماهی در صورتی که امکان تکه کردن آن را نداریم، بلافاصله پس از خارج شدن از ماکروفر استراحت دهیم تا به دمای محیط برسند.
  • در دفترچه راهنمای ماکروفر زمان مورد نیاز و قدرت لازم برای پخت هرگونه غذا را بیان کرده اند. در صورت نبود این دفترچه باید گفت که هرچه قدرت پخت را بیشتر کنید باید زمان را کاهش دهید.

سخن آخر

ماکروفر از دستگاه های کاربردی در آشپزخانه است. این دستگاه برای پخت ماهی برنامه های بسیاری دارد همچون برنامه  Steam Chef که برای بخار پز کردن ماهی به کار میرود. از نکات مهم برای پخت ماهی در ماکروفر انتخاب ظرف مناسب، تنظیم یک زمان درست برای پخت است. در این مقاله به پرسش آیا میتوان ماهی را در ماکروفر پخت پاسخ داده ایم امیدواریم کمکی هرچند کوچک در این زمینه به شما عزیزان نموده باشیم.