کد مطلب: 6852 | زمان انتشار: ۱۱:۱۴:۴۳ - دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 373 | |

لطفا بایستید تا نمیرید

hhh742

زمان نشستن هرچقدر بیشتر باشد، احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی و یا ابتلا به دیابت افزایش پیدا می‌کند.

انسان نیمی از عمرش را نشسته سپری می‌کند، و مطالعات نشان داده‌اند این‌کار احتمال مرگ براثر هرنوع بیماری که بتوان متصور شد را افزایش می‌دهد. با یک راه حل ساده می‌توان شدت این خطر را کاهش داد: ایستادن.

محققان بریتانیایی نشان داده‌اند که کاهش مدت زمان نشستن طول تلومرهای انسان را افزایش می‌دهد، تلومرها پوشش‌های محافظتی هستند که در انتهای کروموزوم‌ها قرار می‌گیرند و از آسیب‌دیدگی سلول‌ها طی فرایند تقسیم سلولی جلوگیری می‌کنند. تلومرها بر طول عمر سلول‌ها اثر مستقیم دارند، زیرا هرچه طول تلومرها کوتاهتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی، از قبیل بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، چاقی و سکته مغزی در فرد بیشتر می‌شود.

اکنون محققان احتمال می‌دهند ایجاد تلومرهای بلند‌تر مکانیزمی است که به واسطه ایستادن بیشتر منجر به افزایش طول عمر و سلامتی در انسان می‌شود.

زمانی که حتی به پزشکان توصیه می‌شود در حین کار ایستاده باشند، موضوع نشستن باید جدی گرفته‌شود. در مقاله‌ای که توسط محققان دانشگاه کمبریج ارائه شده، تاکید شده است که پزشکان با نشستن طولانی مدت در محل کار خود، سلامتشان را به خطر می‌اندازند. به گفته محققان ایستادن پزشک و بیمار می‌تواند نتایج بهتری را برای هردو در پی داشته باشد.

در مطالعه اخیر، تلومرهای بلند‌تر در افرادی دیده نشده که ورزش می‌کنند، بلکه در افرادی دیده شده که کمتر می‌نشینند. این به آن معنی است که ورزش نمی‌تواند عوارض نشستن‌های طولانی مدت را خنثی کند.

سال گذشته پژوهشی طولانی مدت که به مدت ۱۲ سال روی ۹۲ هزار زن انجام گرفته بود نشان داد زنانی که بیش از ۱۱ ساعت در روز نشسته‌اند، ۱۲ درصد بیشتر از دیگر زنان در اثر ابتلا به هرنوع بیماری جان خود را از دست داده‌اند. همچنین مرگ در این زمان نسبت به زنانی که چهارساعت یا کمتر در روز نشسته‌اند، در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی ۲۷ درصد و مرگ ناشی از سرطان ۲۱ درصد بیشتر بوده‌است.

نشستن طولانی مدت به این معنی است که ماهیچه‌های بزرگ اسکلتی غیرفعال می‌شوند و این بی‌تحرکی بر متابولیسم بدن اثر می‌گذارد. همچنین میزان چربی‌های ناسالم با نشستن زیاد افزایش یافته و چربی‌های مفید کاهش می‌یابند.

کوتاه‌تر کردن مدت نشستن، قدم‌زدن‌های منظم کوتاه‌مدت و کمتر کردن مدت زمان تماشای تلویزیون می‌تواند خطر افزایش بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش دهد. مدت زمان تماشای تلویزیون همواره معیاری برای مدت زمان نشستن بوده‌است. در تحقیقی این دو رفتار به شکلی بی‌رحمانه به یکدیگر ارتباط داده شده‌اند: فرد بالغی که روزانه ۶ ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌کند، نسبت به فردی که اصلا تلویزیون تماشا نمی‌کند ۴٫۸ سال کمتر عمر می‌کند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر