کد مطلب: 16418 | زمان انتشار: ۲۰:۰۴:۳۸ - چهارشنبه ۱۳ مرد ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 3,802 | |

بررسی تأثیر سوره انشقاق برای زایمان راحت

دین ما، اسلام، یک دین کامل و تمام عیار است. این دین در مورد تمام مسائل انسانی از کوچکترین مسائل جسمی، تا بزرگترین مسائل اعتقادی و معنوی، آموزش و دستورالعمل دارد. به گونه ای که در تمام زمینه های زندگی خود می توانیم سایه خدا را حس کنیم. اینکه پروردگار مهربان و بخشنده ما، آنقدر به بندگانش عشق می ورزد که برای لحظه ای آنها را فراموش نمی کند. اگر با قرآن و آیات حیات بخشش انس بگیریم این مهر و محبت را بیش تر از پیش درک خواهیم نمود. دز این مطلب در نظر داریم تا به بررسی تاثیرات سوره انشقاق در راحتی زایمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی فضیلت سوره انشقاق

هشتاد و چهارمین سوره قرآن کریم است که مکی  ودارای  ۲۵ آیه است.

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آلهوسلم نقل شده است: هر کس سوره انشقاق را قرائت نماید خداوند از اینکه در روز قیامت نامه اعمالش از پشت سرش به او داده شود او را نگه می دارد.

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره انشقاق را قرائت نماید و ان را د رنمازهای واجب و مستحب خود مداوم بخواند خداون حاجت هایش را برآورده می سازد و چیزی بین او و خداوند فاصله نمی اندازد و در روز محاسبه مردم از نگاه و عنایت خداوند برخوردار می شود.

آثار و برکات سوره

۱) آمرزش گناهان
رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هر کس در شب چهارشنبه چهار رکعت نماز بخواند –دو نماز دو رکعتی- و در هر رکعت بعد از حمد سوره «انشقاق» را قرائت نماید.از گناهانش چنان خارج می شود مانند روز ولادتش و خداوند برای او به ازای هر حروف قرآن که می خواند عبادت یک سال را می نویسد.

۲) آسان شدن زایمان
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اگر سوره انشقاق را برای زنی که زایمانش سخت شده بنویسند و بر او بیاویزند یا برای او بخوانند به زودی فارغ می شود.

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: سوره انشقاق را برای زنی که درد زایمان گرفته بنویسند و بر او آویزان کنند به زودی زایمان می کند ولی انجام دهنده این عمل باید پس از زایمان به سرعت این سوره را از ایشان بردارد. همچنین اگر این سوره را بر حیوان بیاویزند آن را از همه آفات نگه می دارد و اگر بر دیوار منزل نوشته شود از شرور و آفات دور نگه می دارد.

بررسی تاثیر تلاوت سوره انشقاق در کاهش درد زایمان در یک آزمایش عملی

یکی از شدیدترین دردهایی که زنان در طول زندگی خود تجربه می کنند درد زایمان است. علیرغم پیشرفتهای نوین در طب، اداره مناسب آن همچنان یکی از معضلات مهم علم مامایی محسوب می گردد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تلاوت قرآن در سه ماه آخر بارداری بر شدت درد زایمان در زنان نخست زا، در سال ۱۳۸۹ انجام گرفت. تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی بر روی ۸۷ نفر از زنان نخست زای سالم که در هفته ۳۰-۲۸ حاملگی به یکی از بیمارستانهای دانشگاه شاهد مراجعه کرده بودند، صورت گرفت. زنان مورد مطالعه به طور تصادفی در دو گروه شاهد)۴۶ نفر(و مورد)۴۱ نفر(قرار گرفتند. افراد در گروه مورد، در سه ماه آخر بارداری تا زمان زایمان هر روز یک بار و در مجموع حداقل ۳۰ بار یکی از سه سوره انشقاق، یس یا مریم را تلاوت کردند و گروه شاهد، فقط مراقبتهای مرسوم را دریافت کردند. هر دو گروه تا زمان انجام زایمان طبیعی تحت نظر قرار گرفتند. شدت درد در هر دو گروه به ترتیب در چهار نوبت یعنی در زمانی که اتساع دهانه رحم بین ۵-۳، ۸-۵ و ۱۰-۸ سانتی متر بود و همچنین در مرحله دوم زایمان، بر اساس مقیاس درد خطی بصری اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه شدند. بین دو گروه از نظرسن، سابقه درد موقع قاعدگی، شغل، میزان تحصیلات، زمان زایمان به لحاظ نوبت های زایمان و وزن نوزاد با یکدیگر اختلاف وجود نداشت. میانگین شدت درد در هنگام اتساع دهانه رحم بین ۵-۳، ۸-۵ و۱۰-۸ سانتی متر، در گروه مورد از گروه شاهد به صورت معنادار کمتر بود، اگرچه شدت درد به هنگام اتساع دهانه رحم به میزان ۱۰ سانتی متر تا زمان زایمان، در دو گروه اختلاف معنادار نداشت. به نظر می رسد قرائت قران قبل از زایمان بر کاهش درد زایمان اثر دارد و قادر است فرایند زایمان را تحمل پذیرتر کرده و همچنین خاطره معنوی خوشایندی برای مادران ایجاد نماید.

در تحقیق حاضر نیز در واقع مادر در طول دوره حاملگی خود مشارکت فعال داشته است. سایر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، بیانگر آن است که زنانی که اعتقاد به توانایی خودشان در مقابله با زایمان دارند، به‌طور معنی‌دار در درک درد زایمان همکاری می‌کنند و درد کمتری را ابراز می‌دارند. بیماران اظهار می‌کنند که باورهای مذهبی و عوامل روحی یک رویکرد مهم در زندگی آنها به منظور مقابله با انواع بیماری‌ها شامل بیماری‌های اسکلتی عضلانی، سرطان و کم‌خونی داسی شکل هستند.

بنا بر نتایج این تحقیق، به دلیل اولویت ارتقای زایمان طبیعی و ناکافی بودن اجرای روش‌های غیردارویی در کشور ما و از آنجایی‌که روش به کار برده شده در مطالعه حاضر توانسته است در کاهش درد زایمان اثر داشته باشد، لذا تلاوت قرآن توسط مادران می‌تواند با توجه به مشارکت فعالی که مادر در طی انجام روش مذکور دارد منجر به افزایش اعتماد به نفس، احساس تسلط و تحمل بهتر درد و در نتیجه ایجاد خاطره خوشایندی برای وی شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه تقاضای زایمان سزارین انتخابی در اکثر مواقع به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی است و در روش مورد مطالعه شدت درد زایمان در طول زایمان کاهش یافته است و می‌تواند منجر به کاهش ترس از زایمان در حاملگی‌های بعدی شود، بنابراین به نظر می‌رسد با انجام روش‌های مذکور بتوان از میزان سزارین‌های بدون علت کاست.

تاثیر قرائت سوره انشقاق در زایمان

در ادامه نظرات بعضی از عزیزانی که سوره انشقاق را خود یا نزدیکانشان در زمان زایمان خوانده اند را برای شما بیان می کنیم.

  • من بعد از هر نمازم میخوندم ، انقد خوندم ک حفظ شدم و موقع دردای زایمان در حد توانم خوندم. وقتی رفتم زایشگاه دیدم اونجام یک تابلو بود سوره انشقاق بود و یک حدیث از پیامبر ک سوره انشقاق باعث راحتی زایمان میشه.
  • موقع زایمان ابجیم، خواهرشوهر و مادرشوهرش مدااام میخوندن. عالی بود زایمانش
  • من به شوهرم ومادرم گفته بودم هروقت موقع زایمانم شد بخونید.چندین بار خوندن وواقعا هم راحت بود زایمانم خداروشکر
  • من میخام سوره انشقاق رو بخونم ب آب و وقتی رفتم بیمارستان بخورم… اره شنیدم خیلی خوبه
  • سوره انشقاق رو هم مرتب بخون هم قبل از دردا هم موقع دردا انشاءاله خدا خودش به همه مامانا کمک کنه که بارداری و زایمان و شیردهی راحت و لذت بخشی داشته باشن.

متن سوره انشقاق

در ادامه متن عربی سوره انشقاق، همراه با ترجمه آن را برای شما عزیزان خواهیم آورد. در هنگام تلاوت ما را از دعای خود بهره مند سازید.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر