کد مطلب: 16567 | زمان انتشار: ۱۷:۱۹:۱۳ - پنجشنبه ۲۶ اسف ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 334 | |

درمان سریع و خانگی جوش صورت با طب سنتی‎

جوش صورت یکی از همراهانی است که در مواقع نامناسب در جای جای صورت ما سبز می شود و ما را شوکه و متحیر می کند. کمتر کسی را می توان دید که با اطمینان بگوید هرگز جوش نزده است!

جوش دوران بلوغ و دوران جوانی هم یکی از انواع جوش هایی است که ۹۰ درصد نوجوانان با آن درگیر هستند. اما جوش مسئله ای جدا از سن است و در هر سنی ممکن است با جوش هایی روی صورت مواجه شویم.

در قدم اول برای رفع جوش، باید یگوییم که برای برطرف کردن جوش، تنها کافی است سبک زندگی خود را تغییر دهید. با اصلاح رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس، احتمل خیلی خیلی کمی وجود دارد که با جوش مواجه شوید.

در قدم دوم برای رفع جوش، به سراغ طب سنتی خواهیم رفت. طب سنتی و ایرانی اصیل ما، برای هر مشکلی راه حلی اساسی دارد و از داروها و موادی استفاده می کند که نه تنها ضرر ندارند، بلکه پر از فایده هم هستند.

در ادامه تعدادی از ساده ترین روش های خانگی و طب سنتی را برای درمان جوش بیان خواهیم نمود. تمامی این مواد اولیه کاملاً در دسترس هستند و هیچ نیازی نیست که به دنبال آنها در عطاری ها سردرگم شوید. با ما همراه باشید.

راههای ساده برای برطرف کردن جوش صورت

لیمو

لیمو، سفید کننده ای طبیعی است که به کمرنگ شدن جای انواع زخم روی پوست شما کمک می کند. لیمو سلول های مرده ی پوست را از بین می برد، رشد سلول های جدید را افزایش می دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

روش استفاده از لیمو

  • با نوک انگشتان خود یا با پنبه، آب لیموی تازه را به طور مستقیم روی جای جوش ها بمالید. حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید، سپس، صورت خود را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.
  • مقادیر مساوی آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه روی جای جوش ها بمالید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس، آن را با آب بشویید و به آرامی صورت خود را خشک کنید. هر روز یک بار از این روش استفاده کنید.
  • یک قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E مخلوط کنید. آن را قبل از خواب، روی جای جوش ها بزنید. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

چای سبز

چای سبز، حاوی غلظت بالایی از گروهی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول، به نام کاتشین‌ها است. به همین دلیل یک درمان خانگی جوش صورت محسوب می‌شود. در منافذ پوست بیشتر افرادی که به آکنه مبتلا هستند، بیش از حد سبوم یا چربی طبیعی وجود داشته و آنتی‌اکسیدان کافی وجود ندارد.

آنتی اکسیدان‌ها، به بدن کمک می‌کنند که مواد شیمیایی و مواد زائدی که ممکن است به سلول‌های سالم آسیب برسانند را تجزیه‌ کند. چای سبز به پاک کردن برخی از ضایعات و آلودگی‌های جمع شده در جوش‌های سر باز، کمک می‌کند.

این ماده حاوی ترکیباتی است که می‌تواند در موارد دیگری نیز موثر باشد. این موارد عبارتند از:

  • تولید سبوم پوست را کاهش دهد.
  • باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه را کاهش دهد.
  • التهاب پوستی را کاهش دهد.

چای سبز ممکن است از طریق نوشیدن یا استفاده از عصاره‌ی آن روی پوست، به شما کمک کند؛ هرچند محققان اظهار داشته‌اند که شواهد موجود درباره‌ی این ادعا، محدود است. با این حال، نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که پس از ۸ هفته استفاده از عصاره‌ی پلی فنولی چای سبز، ۷۹ و ۸۹ درصد کاهش در جوش‌های سر سفید و جوش‌های سر سیاه ایجاد شده است.

سیب زمینی

نشاسته ی زیاد، جای جوش و لکه های پوست را محو می کند. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. برای از بین بردن جای جوش های خود باید:

  • سیب زمینی را رنده کنید. سپس، با کمک پارچه آب آن را بگیرید و تفاله ها را جدا کنید. آب سیب زمینی را روی جای جوش های خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. بعد آن را بشویید.
  • یک برش ضخیم از سیب زمینی را به مدت یک دقیقه روی پوست خود بمالید. آب سیب زمینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت خود بگذارید. بعد پوست خود را بشویید.

روغن نارگیل

حتماً از خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو شنیده اید. خوشبختانه، تحقیقات علمی هم این نکته را تأیید می کنند. این روغن منبعی غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب است و به همین دلیل می تواند جای جوش از بین ببرد. استفاده از روغن نارگیل به حفظ سلامت پوست و درمان جوش نیز کمک می کند.

روش استفاده

  • روغن نارگیل را گرم کنید و روی جای جوش های خود بمالید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه جای جوش ها را ماساژ دهید. یک ساعت صبر کنید و بعد آن را با آب گرم بشویید.
  • روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را روی محل مورد نظر خود قرار دهید و تا چند دقیقه ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند. بعد آن را با آب گرم بشویید. تا چند هفته ی متوالی، روزی یک یا دو بار از این روش استفاده کنید.

عسل

حتما با خواص عسل آشنا هستید. عسل به‌عنوان ماده‌ای با خواص ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود و به ازبین‌بردن عوامل میکروبی اطراف غدد چربی کمک می‌کند. وقتی میکرب‌ها کاهش پیدا می‌کنند، سرعت بهبودی افزایش پیدا می‌کند. روش اول استفاده از خود عسل برای درمان جوش است.

نحوه‌ استفاده

  • یک اپلیکاتور پنبه‌ای استریل را در عسل طبیعی فرو ببرید و روی پوست بمالید؛
  • حداقل به‌مدت ۳۰ دقیقه پوست را به حال خود بگذارید، سپس با آب گرم بشویید.

ماسک دارچین و عسل

نوع دیگر ماسک صورت برای جوش، ماسک عسل و دارچین است.

عسل و دارچین منبع آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر از بنزوئیل پراکساید و رتینول‌ها در کاهش آکنه مؤثرند. البته آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این مطالعات بررسی شده‌اند، از مشتقات ویتامین C هستند که در عسل یا دارچین یافت نمی‌شوند، مانند ویتامین B3، اسید لینولئیک (امگا ۶) و سدیم اسکوربیل فسفات (SAP)؛ اما با‌توجه‌به نتایج این مطالعات، می‌توان نتیجه گرفت که سایر آنتی‌اکسیدان‌ها هم اثر مشابهی داشته باشند.

عسل و دارچین می‌توانند به مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب کمک کنند که هر دو عامل ایجاد آکنه هستند.

با اینکه خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی عسل و دارچین می‌تواند برای پوست‌های مستعد آکنه مفید باشد، هنوز هیچ مطالعه‌ای درباره توانایی آنها برای درمان کامل آکنه وجود ندارد.

طرز تهیه ماسک عسل و دارچین

  • ۲ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری دارچین مخلوط کنید تا خمیری‌شکل شود؛
  • بعد از اینکه صورتتان را تمیز شستید، ماسک را روی آن بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید؛
  • حالا صورتتان را بشویید و آن را خشک کنید.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر