کد مطلب: 16533 | زمان انتشار: ۱۷:۳۶:۳۲ - یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 560 | |

رشته موسیقی در هنرستان چگونه است؟‎

موسیقی یک هنر محسوب می شود و هر چقدر این هنر با علم و دانش و آشنایی با تئوری موسیقی همراه باشد منجر با ابجاد خلاقیت و سبک هاب جدید می شود. رشته موسیقی علاوه بر دانشگاهها در مقطع دبیرستان هم تدریس می گردد. برای ورود به این رشته باید در هنگام انتخاب رشته فیلد هنرستان و رشته موسیقی را انتخاب نمایید. این دوره می تواند آغازگر ورود حرفه ای شما به دنیای موسیقی باشد. در هنرستان با تئوری موسیقی آشنا می شوید و دورس پایه موسیقی را مطالعه می نمایید تا بتوانید زمینه تخصصی خود را برای ورود به دانشگاه انتخاب نمایید.

دراین رشته ذوق هنری و جوهره وجودی انسان ها می تواند حرف اول را بزند و در هنرستان در سه گرایش نوازندگی ساز ایرانی، مبانی آهنگ سازی و نوازندگی ساز جهانی می توانید به عنوان هنرجو پدیرفته شوید. هنرجویان در طی دوران تحصیل با مبانی فیزیک صوت و آزمایشگاه، مبانی نظری و ساختارموسیقی ایرانی، تاریخ و ساختارموسیقی جهانی، سازشناسی ایران و جهان، هماهنگی عمومی و تخصصی، همراهی سازبا آواز ایرانی سرایش و تربیت شنوائی، پیانو عمومی- ساز دوم، آواز گروهی گروه نوازی. ارکستر موسیقی ملی/ جهانی، سازتخصصی ایرانی/ جهانی و آشنائی با شعر آشنا می شوند.

رشته موسیقی مناسب چه کسانی است؟

رشته موسیقی به صورت خاص موسیقی کلاسیک و تدریس آن در ایران به سال ۱۲۴۸ برمی‌گردد و پس از آن کلاس‌­های درس موسیقی طی چندین دوره تغییر نام دادند که از جمله این نام‌ها می‌­توان به هنرستان سرود و آهنگ­های انقلابی، هنرستان عالی موسیقی، مدرسه موسیقار، هنرستان موسیقی، مدرسه­ موسیقی دولتی، مدرسه موزیک، کلاس موزیک، هنرستان موسیقی اشاره کرد.

به صورت کلی رشته موسیقی از جمله رشته‌های هنری به حساب می‌آید که اولین نکته‌ قابل ذکر برای فعالیت در آن، علاقه‌ی فردی است.اگر شخصی در دوران کودکی یا نوجوانی خود دوره‌های آموزش یک ساز را گذرانده باشد و علاقه‌مند به این باشد که تخصصی‌تر این رشته را دنبال کند می‌تواند با انتخاب رشته در پایان مقطع تحصیلی نهم (نظام جدید) در رشته موسیقی مشغول به تحصیل شود، که در آن با اصول اولیه و دروس پایه‌ای موسیقی آشنا خواهد شد.

اما محدودیتی وجود ندارد، زیرا افرادی بوده‌اند که حتی در مقطع هنرستان در رشته‌ای به غیر از موسیقی تحصیل کرده بودند اما در دانشگاه با تغییر مسیر خود و انتخاب رشته موسیقی به تحصیل پرداخته‌اند کما این‌که موسیقی‌دانان زبده و صاحب نامی نیز شده‌اند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که طبق ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های سازمان سنجش و آموزش کشور در سال‌های اخیر ، دانش آموزانی که در هنرستان موسیقی تحصیل نکرده‌اند و در رشته دیگر محصل بوده‌اند، می‌توانند با شرکت در کنکور سراسری هنر پس از اخذ نمره و تراز قابل قبول و انتخاب رشته در مقطع کاردانی یا کارشناسی پیوسته به تحصیل در یکی از گرایش‌های رشته موسیقی بپردازند.

رشته موسیقی می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که علاقه‌مند به موسیقی باشند و از وقت گذاشتن و تلاش در این زمینه و رشد لذت ببرند و روحیاتی مطلوب و مطابق طبع هنری داشته باشند. به صورت کلی باید در نظر داشت که در آموزش یک ساز، یک هنرجو می‌بایست در طول روز حداقل بین یک تا شش ساعت بسته به سطح هنرجو به تمرین ساز اشتغال داشته باشد.

اگر پشت‌کار فرد در این زمینه کافی نباشد امکان دارد در ادامه مسیر اگر نتیجه مورد نظرش را نگیرد دلسرد و دل زده شود و در نهایت، این هنر را ترک کند. بنابراین، علاقه‌مندی و پشت کار در تمرین از عوامل مهمی هستند که باعث موفقیت یک فرد در این رشته تحصیلی می‌شود.

پس جمع‌بندی به این صورت است که در مراحل اولیه، یک دانش آموز می‌تواند با تحصیل در هنرستان موسیقی به آموزش پایه‌ای و تئوری موسیقی بپردازد و یک یا حتی چند ساز را به صورت تخصصی آموزش ببیند و در مقطع تحصیلی بعدی وارد دانشگاه در رشته موسیقی شود، یک گرایش را انتخاب کند و به صورت تخصصی‌تر به آن گرایش مشغول شود. برای کسانی که علاقه‌مندی بیشتری دارند و تشنه آموختن و حتی علاقه‌مند به تدریس در دانشگاه در رشته موسیقی هستند، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و حتی دکتری نیز وجود دارد.

شرایط پذیرش در رشته موسیقی و شرکت در کنکور هنر

داوطلبان دوره متوسطه دوم که می خواهند در کنکور هنر شرکت نمایند می توانند در سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی تغییر رشته را انجام داده و دروس مربوط به کنکور هنر را در این دوره بگذرانند. در این دوره دروسی مانند سیر هنر در طول تاریخ، مبانی هنر، کارگاه هنر، مبانی هنرهای نمایشی، مبانی هنر موسیقی، صنایع دستی و عکاسی و غیره آموزش داده می شود. البته داوطلبانی که در مقطع پیش دانشگاهی نیز دروس هنر را نگذرانده باشند نیز می توانند در کنکور هنر شرکت نمایند. مانند کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی رشته هایی مانند تجربی و ریاضی می باشد.

رشته موسیقی از جمله رشته های کنکور هنر می باشد که دارای آزمون عملی بعد از آزمون کتبی کنکور می باشد. در این مرحله داوطلبان کنکور بر اساس رتبه کنکور خود مجاز به شرکت در آزمون عملی می شوند و در مرحله بعد از رتبه بندی در آزمون عملی اسامی پذیرفته شدگان نهایی در آزمون عملی منتشر می شود. معمولا زمان آزمون عملی در رشته موسیقی در شهریور ماه می باشد که این آزمون عملی در دو روز پشت سرهم که یک روز مربوط به گروه نوازندگان سازهای ایرانی و در یک روز مربوط به نوازندگان سازهای جهانی است، برگزار می شود. رتبه آزمون عملی در رشته موسیقی از ۱۰۰ محاسبه شده و در پذیرش داوطلبان بسیار تاثیرگذار است.

رتبه مورد نیاز در کنکور برای قبولی در رشته موسیقی

از آنجایی که رشته ی موسیقی یکی از رشته های پر طرفدار در کنکور هنر می باشد لذا با توجه به ظرفیت کم پذیرش در این رشته و همچنین با توجه به تعداد کم دانشگاههای پذیرنده در رشته ی موسیقی، رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته ی موسیقی باید بسیار پایین باشد. برای مثال برای قبولی در رشته ی موسیقی در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران داوطلب باید دارنده رتبه های تک رقمی و در نهایت دو رقمی زیر ۵۰ باشد تا بتواند در رشته ی موسیقی پذیرفته شود.

ثبت نام و پذیرش رشته موسیقی در دانشگاههای مختلف

برای ورود به رشته موسیقی راه های مختلفی وجود دارد. که از جمله این راه ها می توان ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی باشد. به عنوان مثال شرایط و لیست دانشگاه های موسیقی بدون کنکور به نسبت دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل هر یک از داوطلبان می توانند در زمان قرار داده شده برای ثبت نام اقدامات لازم را انجام دهد.

خوشبختانه امکان ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی  برای کلیه داوطلبان واجد شرایط به وجود آمده است.  در دو مقطع کاردانی و کارشناسی امکان ثبت نام و همچنین ادامه تحصیل در  رشته موسیقی وجود دارد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر