کد مطلب: 16824 | زمان انتشار: ۱۷:۴۲:۴۹ - چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 177 | |

طرز تهیه آش برنج و عدس

آش، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که در تمام مناطق کشور یافت می‌شود. این غذا با استفاده از مواد خام ساده و ارزان قیمتی مانند حبوبات، سبزیجات و گوشت، تهیه می‌شود و به دلیل خواص غذایی بالایی که دارد، برای سلامت بدن بسیار مفید است.

آش در انواع مختلفی مانند آش رشته، آش اسفناج، آش جعفری و آش کدو سبز تهیه می‌شود. در هر منطقه از ایران، طعم و نوع آش به شکل خاص خودش را دارد و هر کدام دارای چشم‌اندازهای طبیعی و فرهنگی خاص خود هستند.

آش، با داشتن مواد خام ساده، به راحتی در خانه تهیه می‌شود. برای تهیه آش، ابتدا حبوبات و گوشت را در دیگی با آب می‌پزیم و سپس سبزیجات و ادویه‌های مورد نظر را به آن اضافه می‌کنیم. پس از چندین ساعت پخت، آش آماده سرو شدن است.

آش، به عنوان یک غذای سنتی و محبوب، در رستوران‌ها و کافه‌های ایرانی نیز سرو می‌شود. برخی از این رستوران‌ها، آش را با تزئینات خاص و دکوراسیون متناسب با فرهنگ و تاریخ منطقه ارائه می‌دهند که باعث شده است که سفر به این رستوران‌ها، علاوه بر تجربه چشم‌اندازهای زیبا، تجربه طعم خوشایند آش نیز باشد.

در کل، آش یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که با داشتن مواد خام ساده و خواص غذایی بالا، برای سلامت بدن بسیار مفید است. همچنین، تجربه طعم آش در رستوران‌ها و کافه‌های ایرانی، یک تجربه فرهنگی و گردشگری بسیار جذاب است.

آش عدس و برنج

یکی از انواع آش ها می باشد که بسیار مقوی و خوشمزه است و مخصوص روزهای سرد زمستون و بخصوص خیلی مناسب برای سرماخوردگی می باشد. آش عدس مقوی می باشد علاوه بر خوشمزگی می توانید در لیست غذاهای ماه مبارک رمضان نیز قرار داده چون اصلا سنگین نیست و طرز تهیه آن بسیار راحت است. اگر شما طرفدار عدس و عدسی هستید حتما این آش عدس را امتحان کنید تا عاشق طعم و مزه این آش شوید. از خواص مهم عدس می توان به آهن، کلسیم، فیبر که برای کنترل دیابت، بهبود گوارش و … مفید است اشاره کرد. شما می توانید عدس را بپزید و در فریزر داشته باشید و روزهایی که عجله دارید با آن سریع یک آش خوشمزه درست کنید.

مواد لازم 

عدس ۱ پیمانه
برنج ۱ پیمانه
بلغور گندم ۵ ق غذا خوری
پیاز ۳ عدد
سیر ۳ حبه
سبزی آش ۴۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
کشک و پیاز داغ به مقدار لازم

طرز تهیه آش عدس و برنج و بلغور

مرحله اول : آماده سازی مواد آش عدس

عدس را به مدت ۲ ساعت خیس کنید و در این حین چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.بلغور را نیز در کاسه جداگانه خیس کنید. برنج را بامقداری نمک بگذارید تا خیس بخورد.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز

پیازها را خرد کرده و خلالی کنید و با مقداری روغن داخل قابلمه آش با کمی زردچوبه خوب تفت دهید باید پیاز عسلی شود اگر پیاز کمی نیاز به پخته شدن داشت یک ق غذاخوری آب بهش اضافه کنید تا عسلی شود سپس سیر رنده شده را افزوده و خوب تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.

مرحله سوم : پخت عدس و برنج

آب عدس دور بریزید به همراه بلغور به پیازمون اضافه کنید و چند لیوان آب ریخته و اجازه دهید تا کمی عدس ها نرم شوند. وقتی عدس نرم شد پیاز را افزوده و هم بزنید تا ته نگیرد و حرارت را کم کنید اجازه دهید تا تمام خوب پخته و آش عدس جا بیفتد.

مرحله چهارم : افزودن سبزی

وقتی مواد خوب پخته شد سبزی آش را که از قبل شسته و خرد کردید را به آش اضافه کنید و هم بزنید و در قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید تا سبزی پخته شود در انتهای پخت آش نمک را اندازه کنید و مقداری فلفل قرمز برای تند و تیزی آش اضافه کنید سپس آش را در ظرف سرو کشیده و به دلخواه با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید. نوش جان

 

فوت و فن های دستور پخت آش عدس

  1. می توانید به دلخواه مقداری رشته آشی نیز به آش عدس اضافه کنید.
  2. برای طعم بهتر آش عدس می توانید از آب قلم یا عصاره گوشت بره استفاده کنید.
  3. اگر آش شما لعاب مورد نظر را نداشت می توانید یک ق غذا خوری آرد را با آب حل کنید و به آش اضافه کنید.
  4. می توانید از حبوبات دیگر مانند لوبیا چیتی یا نخود هم استفاده کنید.
  5. بلغور قابل حذف است.

نکات کلیدی تهیه آش عدس

– برای طعم دهی بیشتر به آش عدسی میتوانید آب قلم گوساله در آش بریزید و یا دو عدد قرص استاک گوشت را در یک و نیم پیمانه آب جوش حل کرده و به آش اضافه کنید. هم چنین میتوانید مقداری گوشت در آش ریخته و آش عدس با گوشت تهیه کنید. توجه داشته باشید که گوشت برای پختن، به زمان بیشتری نسبت به عدس و برنج نیاز دارد.

– اگر دوست دارید آش عدس و برنج شما لعابی تر باشد، میتوانید یک و نیم قاشق چایخوری آرد سفید را در آب سرد حل نموده و به آش اضافه کنید.

– در روش دیگری که برای تهیه آش عدس با برنج وجود دارد؛ معمولا ابتدا عدس را نیم پز می کنند. سپس برنج را اضافه کرده و در یک ماهیتابه ی دیگر پیاز و سیر را با زردچوبه تفت می دهند. وقتی برنج پخته شد، سبزی را به آش اضافه می کنند و سپس مخلوط سیر و پیاز را در آش میریزند. انتخاب روش تهیه آش عدسی به خودتان بستگی دارد، چون در هر دو روش آش خوشمزه می شود.

– آش عدس و بلغور نوع دیگری از این آش است که به آش عدس کرمانشاهی معروف شده. روش تهیه آش عدس بلغور گندم تفاوتی با دستور گفته شده ندارد و میتوانید همین مراحل را انجام دهید. فقط باید برنج را از مواد اولیه حذف کنید و حدودا برابر با میزان عدس، بلغور به آش اضافه نمایید. برای لعاب بیشتر آش در این روش، میتوانید از یک عدد سیب زمینی کوچک استفاده کنید.

– در این آموزش، آش عدس و گشنیز به همراه جعفری تهیه شد، اما اگر از طعم سبزی گشنیز و جعفری لذت نمی برید؛ میتوانید آش عدس و اسفناج تهیه کنید. در این آش که به آن آش اسفناج هم گفته می شود، میتوان مقداری لوبیا سفید هم به مواد آش اضافه کرد.

– در صورت تمایل، اگر به همین مواد آش، برابر با میزان عدس، جو پرک اضافه کنید آش عدس و جو خواهید داشت که بسیار مقوی و خوش طعم است.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر