کد مطلب: 16673 | زمان انتشار: ۱۸:۱۰:۲۰ - یکشنبه ۶ شهر ۱۴۰۱ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 465 | |

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل طعم و مزه مطبوعی که دارد، طرفداران بسیاری هم دارد. البته ناگفته نماند که معمولا پلوهای مخلوط بیشتر مورد علاقه کودکان و جوانان هستند، از همین رو مادران خوش سلیقه هم در فصل تابستان لوبیا پلوهای خوشمزه درست می کنند و برای فصل های دیگر که لوبیا سبز در دسترس نیست، لوبیا ها را بسته بندی نموده و در فریزر نگه داری می کنند.

لوبیا سبز دارای خواص بسیار بینظیری است که در هنگام پخت هم این خواص خود را حفظ می نماید، بنابراین لوبیا پلویی که به درستی طبخ شود می تواند یک غذای سالم و سرشار از ویتامین تلقی گردد.

امروز همراه ما دستور پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده همراه شما هستیم که شما می توانید هم گوشت را به صورت مخلوط با پلو تهیه نمایید و هم اینکه به صورت گوشت قلقلی سرو نمایید. به هر حال با دستور یک لوبیا پلوی خوشمزه و خوش برو رو همراه ما باشید.

دستور پخت لوبیا پلو خوشمزه با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

  • برنج چهار پیمانه
  • لوبیا سبز خرد شده سه پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط سه عدد
  • رب گوجه فرنگی پنج قاشق غذاخوری
  • روغن به مقدار لازم
  • ادویه پلویی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو

مرحله اول

لوبیا پلو هم مانند عدس پلو از آن غذاهای ایرانی خوشمزه‌ای است که حسابی پرطرفدار است و ترکیب آن با ماست همزده سون، ترشی لیته یا سالاد شیرازی فراموش نشدنی است. برای تهیه این قاطی پلوی محبوب ابتدا باید چهار پیمانه برنج را با آب بشویید و برای مدتی کنار بگذارید تا خیس بخورد. سپس لوبیا سبز را خرد کرده و با آب و مقدار کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود.

مرحله دوم

در این مرحله یک ماهیتابه نچسب بردارید و پیاز‌ها را خرد کنید و داخل آن بریزید و در کمی روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید؛ لازم نیست به قدری تفت دهید تا پیاز ترد و حالت چیپسی شوند.  لوبیاهای پخته شده را آبکش کرده و به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم

بعد از حدود پنج دقیقه گوشت چرخ‌کرده را به لوبیا اضافه کنید و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا با پیاز و لوبیاها مخلوط شده و خوب تفت داده شود. شما همچنین می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت تکه‌ای گوسفندی نیز در این دستورالعمل استفاده کنید. گوشت‌های تکه‌ای را نیز در همین مرحله باید اضافه کنید و با سایر مواد در ماهیتابه تفت دهید.

مرحله چهارم

در یک تابه به صورت جداگانه رب گوجه را با مقداری روغن، نمک، فلفل و دارچین تفت دهید و به مواد لوبیا اضافه کنید. برای پخت این غذا می‌توانید از رب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد. سپس رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به مایه لوبیا پلوی خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کامل با هم مخلوط شوند.

طرز

مرحله پنجم

یک قابلمه بردارید و برنجی که برای حدودا یک ساعت خیس خورده شده را با کمی نمک و روغن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه بجوشد و قد بکشد. زمانی که برنج شما نیم‌پز شد آن را آبکش کنید و اجازه دهید تمام آب آن کشیده شود.

مرحله ششم

سپس کف قابلمه را کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد علاقه‌تان را کف قابلمه بچینید؛ شما می‌توانید برای ته‌دیگ از برگ کاهو، سیب زمینی ورقه‌ای یا نان لواش استفاده کنید. برنج و مواد لوبیا پلو را مخلوط کرده، داخل قابلمه بریزید. در همین حین که لایه لایه مایه لوبیا پلو را اضافه می‌کنید، از ادویه پلویی هم در هر لایه استفاده کنید. مقداری بسیار کم روغن لابه‌لای برنج فراموش نشود. در پایان، در قابلمه را ببندید تا برنج دم بکشد.

مرحله هفتم

بعد از حدود ۲۰ دقیقه برنج شما دم می‌کشد و لوبیا پلو آماده است. غذای خوشمزه‌تان را در ظرفی مناسب سرو کرده و همراه با سالاد یا دورچین مورد علاقتان نوش جان کنید. اگر گیاهخوار هستید نیز می‌توانید لوبیا پلو  را با سویا  تهیه کنید و از طعم این غذای اصیل ایرانی لذت ببرید.

لوبیا پلو مجلسی

برای تهیه لوبیا پلو مجلسی به نیم کیلو گوشت ران گوسفندی احتیاج داریم که ریز به اندازه بند انگشت خورد میکنیم و و به پیازی که در حال سرخ شدن هست اضافه کنیم و یک تفت مختصر میدیم و یک لیتر آب به گوشت اضافه می کنیم و اجازه میدیم گوشت ها خوب پخته بشوند بعد از اینکه کامل آبش کشیده شد نمک و فلفل سیاه و زردچوبه رو اضافه می کنیم و تفت می دهیم و لوبیا پخته شده رو اضافه می کنیم و اجازه میدیم خوب تفت بخوره و سپس رب رو اضافه می کنیم در زمان آبکش برنج از مقدار کمی پودر دارچین استفاده کنید و در لایه زیری بریزید و بعد تمام مواد را لایه لایه بریزید تا تمام مواد تمام شود و در یک ربع آخر یک قاشق گلاب روی برنج بریزید و زعفران روی برنج بدهید .

طرز تهیه لوبیا پلو کته

لوبیا پلو کته علاوه بر اینکه خوشمزه تر می شود تمام ویتامین های برنج هم حفظ می شود . برای تهیه لوبیا پلو کته ابتدا پیاز را نگینی خورد و یا رنده کنید و سرخ کنید بعد از اینکه کمی طلایی شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید به اندازه ای تفت بدهید که رنگ گوشت تغییر کند سپس لوبیاهای از قبل پخته و تفت داده شده را به گوشت اضافه کنید و به آن نمک، فلفل، روب و زعفران ، دارچین اضافه کنید و تفت بدهید به اندازه ای که خامی رب گرفته شود و برنج شسته شده را به مواد اضافه کنید .

میزان آب را با توجه به تعداد پیمانه های برنجی که دارید در نظر بگیرید. برای مثال: اگر ۳ پیمانه برنج دارید ۳ پیمانه هم آب اضافه کنید توجه کنید اگر برنجی که استفاده می کنید تازه است نصف پیمانه کمتر آب بریزید برای ۳ پیمانه برنج ۲/۵ پیمانه آب بریزید .

فوت و فن های لوبیا پلو مجلسی

برای اینکه لوبیا پلو خوشمزه تر و خوش رنگ لعابی داشته باشید نکات زیر رو برای پخت لوبیا پلو مجلسی رعایت کنید

  • برنج را کمی زودتر از حد معمول و به اصطلاح زنده تر آبکش کنید به دلیل اینکه میزان آب موجود در لوبیا باعث خمیر شدن لوبیا پلو می شود
  • از زعفران در مرحله آخر تفت دادن سس لوبیا پلو مجلسی اضافه کنید
  • همچنین برای لوبیا پلو مجلسی از دارچین به میزان خیلی کم و یک قاشق گلاب در مرحله آخر دم کشیدن برنج اضافه کنید



ارسال نظر



لوگو اسپانسر