کد مطلب: 16632 | زمان انتشار: ۱۵:۵۵:۰۷ - شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 708 | |

طرز تهیه حلوای مجلسی

حلوا یکی از دسرهای سنتی ایران است که در مجالس ختم و مراسم سالگرد عرضه می شود. این دسر خوشمزه، هرچند بیشتر در این مراسم ها موجود می باشد اما خیلی ها به آن علاقه مندند و برای افطاری های ماه مبارک رمضان و یا یک عصرانه خوشمزه، حلوا طبخ می کنند. اما درست کردن یک حلوای خوب و مجلسی که باب دل همه باشد، دارای نکات و فوت و فن هایی است که بدون رعایت آنها هرگز نمی توان یک حلوای خوشمزه و مجلسی پخت.

اما آیا می دانید که چرا در مراسم ختم حلوا سرو می کنند؟ عموما مجالس ختم مجالس حزن و اندوه هستند و غمگین بودن می توان سبب افت فشار افراد شود، اما خوردن یک چیز شیرین مانند حلوا، فشار را تنظیم نموده و مانع افت قند خون و پایین آمدن فشار می شود.

به هر حال امروز با ارائه یک دستور پخت حلوای خوشمزه و طلایی مجلسی همراه شما هستیم، و کلیه نکات مربوط برای درست کردن یک حلوای خوشمزه را بیان خواهیم نمود. اگار شما هم دوست دارید که یک حلوای خوشمزه بپزید و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید، همراه ما باشید.

دستور پخت حلوای مجلسی

مواد لازم برای ۴ الی ۶ نفر

آرد گندم: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

روغن جامد یا روغن حیوانی: ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

پودر هل: به مقدار لازم

خلال پسته و بادام و پودر نارگیل: برای تزیین حلوا

مواد لازم برای تهیه شهد حلوا

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

گلاب: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شهد حلوا

مرحله اول؛ آب و شکر را با هم مخلوط کنید

برای درست کردن شهد حلوا ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آرد حل شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن زعفران و گلاب

در مرحله بعد زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که رنگ شهد کاملا زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی غلیظ شد، شعله را خاموش کنید.

طرز تهیه حلوا

مرحله اول؛ آرد را الک کنید و تفت دهید

قبل از هر چیز آرد را ۲ بار الک کنید تا حین پخت گوله‌ گوله نشود. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید و مرتب هم بزنید تا تمام ذرات آرد به صورت هماهنگ تفت بخورد و بوی خامی آن گرفته شود. زمانی که رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد، شعله را خاموش کنید. یک بار دیگر هم آردهای تفت داده شده را الک کنید تا یک حلوای صاف، یکدست و لطیف داشته باشید.

مرحله دوم؛ آرد و روغن را با هم تفت دهید

قرار است یک‌ بار دیگر آرد را با روغن هم تفت بدهیم. پس همان‌قدر که در مرحله نخست تفت دادن رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرم درآمد شعله را خاموش کنید. بعد از الک کردن دوباره، آرد را دوباره در ماهی تابه یا قابلمه بریزید. آرد را به سمت گوشه‌های ظرف کنار بزنید به نحوی که وسط قابلمه خالی شود. در این مرحله پودر هل، روغن جامد یا حیوانی و روغن مایع را همه با هم اضافه کنید. شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید.

مرحله سوم؛ شهد حلوا را اضافه کنید

مواد فوق را مرتب به هم بزنید تا به رنگ دلخواه حلوایی که می‌خواهید برسید. در این مرحله شهد را به آرامی به ترکیب فوق اضافه کنید. باید آن‌قدر حلوا را هم بزنید تا شهد خوب به خورد مواد برود. حالا در صورت دلخواه چند قطره گلاب و در صورت تمایل چند قطره عرق هل  اضافه کنید. وقتی حلوا به روغن افتاد شعله را خاموش کنید. حلوا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. حلوا را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل یا دارچین تزیین کنید.

فوت و فن‌های طلایی شدن حلوا مجلسی زعفرانی

  • برای این‌که رنگ حلوا مجلسی زعفرانی، طلایی شود باید به آرامی و با دقت آرد را تفت بدهید. بوی خامی آرد باید به صورت کامل گرفته شود اما نباید آن‌قدر این تفت دادن ادامه پیدا کند که رنگ حلوا قهوه‌ای و تیره شود. به همین منظور باید شعله در ملایم‌ترین حالت ممکن باشد. برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبور باشید و دقایق زیادی را پای گاز به تفت دادن ملایم آرد صرف کنید.
  • یادتان باشد آرد بعد از الک و تفت داده شده وزنش کم می‌شود. پس حتما دو فنجان سر پر آرد استفاده کنید.
  • اگر حلوای‌ ساده یا مجلسی شما کشدار می‌شود به خاطر این است که گلوتن موجود در آردتان زیاد است. راه‌حل این مشکل این است که مقدار کمی آرد یا پودر نشاسته را به آردتان اضافه کنید.
  • برای درست کردن حلوای ساده یا زعفرانی با آرد گندم سبوس‌دار بهترین آرد است. آرد سبوس‌دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود گلوتن پایینی دارد و به همین دلیل حلوا را لطیف‌تر می‌کند. در مجموع در صنعت شیرینی‌پزی هر چه آرد گلوتن کمتری داشته باشد شیرینی ترد‌تر و شکننده‌تر و خوش‌خوراک‌تر از آب در‌می‌آید.
  • آرد نانوایی از نوع آرد سبوس گرفته است و حلوای شما را سفت و کشدار می‌کند. پس برای اینکه حلوا کشدار نشود از آرد سبوس دار استفاده کنید.قبل از این‌که شهد را به حلوا اضافه کنید دو قاشق شکر روی ترکیب آرد و روغن و هل بپاشید و به سرعت و بی‌وقفه هم بزنید. دانه‌های شکر سبب می‌شود آرد کمی هوا بگیرد و حلوا پف کند. سپس شربت قوام آمده یا شهد را اضافه کنید.

  • می‌توانید به جای روغن حیوانی یا جامد، از کره برای درست کردن این دسر سریع، ساده، کم هزینه و خوشمزه ایرانی استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله و بعد از اضافه کردن شهد، چند قطره گلاب خالص و در صورت تمایل چند قطره عرق هل اضافه کنید تا حلوا مجلسی زعفرانی بوی بی‌نظیری پیدا کند.
  • اگر دوست دارید رنگ حلوا مجلسی زعفرانی شما تیره تر باشد به هیچ وجه آرد را بیش از حد تفت ندهید تا رنگ آرد قهوه ای سوخته شود. این کار باعث می شود حلوا طعم سوختگی بگیرد. کافی است به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم نامطلوبی پیدا می‌کند.
  • طرز تهیه حلوا نشاسته‌ای با آرد نشاسته هم مرسوم است. به جای آرد گندم از آرد سفید و آرد سنگک هم می توانید استفاده کنید.
  • برخی هم حلوای ساده یا زعفرانی را به جای شیر با شیر خشک تهیه می‌کنند.
  • طرز تهیه حلوای ساده یا زعفرانی چه برای ۲ نفر چه ۴ نفر و ۱۰ باشد چه برای ۵۰ نفر به همین ترتیب است و فقط مقدار مواد آن دو برابر یا سه برابر و … و یا نصف می‌شود.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر