کد مطلب: 16750 | زمان انتشار: ۱۷:۳۷:۴۷ - سه شنبه ۴ بهم ۱۴۰۱ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 313 | |

طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی و اصیل شما کشور، یعنی استان گیلان است. این غذا به اندازه ای خوشمزه و لذیذ است که با جرات می توان گفت که در سراسر ایران تهیه و پخت می شود. میرزا قاسمی علی رغم مواد اولیه ساده و ابتدایی که دارد، می تواند طعمی جادویی و بهشتی را به شما تقدیم نماید.

در واقع مردمان خوب گیلان به اندازه ای در ترکیب گوجه و بادمجان هنرمند هستند که می توان گفت بیش از چند مدل غذا با ترکیب این دو ماده اصلی را تهیه می کنند که هر یک طعمی کاملا متفاوت از دیگری دارد.

یکی از نکات طلایی در پخت یک میرزا قاسمی اصیل و خوشمزه، کبابی کردن بادمجان است. شاید تصور کنید مه برای کباب کردن بادمجان، حتما به ذغال و منقل نیاز دارید، در صورتی که اصلا پنین نیست و شما بر روی گاز و یا حتی داخل فر هم می توانید یک بادکمجان کبابی خوش بو و خوشمزه تهیه نمایید.

در ادامه مطلب یک دستور ساده برای تهیه میرزا قاسمی را برای شما عزیزان ارائه خواهیم نمود که می توانید با کمک آن یک میرزا قاسمی خوشمزه و اصیل تهیه نمایید. در انتها هم تمامی نکات لازم را برای داشتن یک غذای خوشمزه بیان خواهیم نمود. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تهیه میرزا قاسمی سنتی با بادمجان کبابی

مواد اولیه

بادمجان: پنج عدد متوسط
تخم مرغ :دو عدد
گوجه ‌فرنگی دو عدد
سیر چهار حبه
گردو : خرد شده
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مواد برای طرز تهیه میرزا قاسمی دونفره است و در صورتی که بخواهید طرز تهیه میرزا قاسمی برای ۸ نفر را بدانید مواد بالا را سه برابر کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی

دستور پخت میرزا قاسمی چگونه است ؟شاید سخت‌ترین بخش درست کردن میرزا قاسمی برای افراد کبابی کردن بادمجان‌ها باشد. اما اگر یک یا دو بار این کار را انجام دهید می‌بینید که کار آسانی است. برای کباب کردن بادمجان‌ها ابتدا آن‌ها را خوب بشویید و بگذارید کاملاً خشک شوند.
در طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی اگر فر دارید می‌توانید بادمجان‌ها را در فر بگذارید دقت کنید که پوست بادمجان‌ها ذغالی شود و گوشت آن نیز نرم شود بعد از روی اجاق بردارید.

می‌توانید یک چنگال داخل بادمجان‌ها کنید تا مطمئن شوید که کاملاً پخته اند.
بادمجان‌ها که خوب پخت بگذارید خنک شود یا این که پوست آن را بگیرید. اگر فر ندارید از اجاق گاز نیز می‌توانید استفاده کنید یک توری روی اجاق خود بگذارید و بادمجان‌ها را روی آن کباب کنید و سپس پوست آن را بگیرید.

در طرز تهیه میرزا قاسمی ساده با بادمجان کبابی وقتی پوست بادمجان‌ها را گرفتید، گوشت بادمجان‌ها را بر روی یک تخته تمیز بگذارید و با چاقو ساطوری کنید. یا با گوشت کوب برقی و یا گوشت کوب دستی بادمجان‌ها را له کنید. اگر اهل استفاده از خردکن برقی هستید می‌توانید بادمجان‌ها را داخل خردکن بریزید و کاملاً مخلوط کنید.

قابلمه‌ای را با آب پر کنید و بگذارید که جوش بیاید. بعد گوجه فرنگی‌ها را بشورید و داخل قابلمه‌ای که با آب جوش پر شده بیندازید و بگذارید چند دقیقه بپزد. سپس گوجه‌ها را داخل یک کاسه آب خیلی سرد بریزید. گوجه‌ها را در آبکش بریزید و به راحتی پوست آن را جدا کنید و خوب رنده کنید و یا ریز خرد کنید.
می‌توانید در این مرحله گوجه‌ها را در خردکن بریزید و با بادمجان‌ها مخلوط کنید.

قابلمه‌ یا تابه ای گود که قصد پخت میرزا قاسمی را در آن دارید روی گاز بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. سیرها را پوست بگیرید و رنده کنید یا ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید. زردچوبه و فلفل سیاه را به سیر اضافه کنید.

در این مرحله می‌توانید مخلوط بادمجان‌ها و گوجه‌ها را به روغن اضافه کنید و یا ابتدا بادمجان‌ها را به روغن اضافه کنید و خوب تفت دهید و در مرحله بعد گوجه رنده شده را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا آب میرزا قاسمی کشیده شود.
اندازه ای که نیاز دارید نمک به میرزا قاسمی اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر دوست داشته باشید.

در طرز تهیه میرزا قاسمی رستورانی، شما می‌توانید به آن یک قاشق رب گوجه فرنگی نیز اضافه کنید. میرزا قاسمی شما خوش رنگ و لعاب تر شود. در ضمن در طرز تهیه میرزا قاسمی رستورانی می‌توانید از عصاره گوشت یا مرغ برای خوش طعم شدن میرزا قاسمی نیز استفاده کنید.

در مرحله آخر تخم مرغ ها را روی روغنی که میرزا قاسمی انداخته بشکنید و در تابه را بگذارید تا روی تخم مرغ ها بسته شود. اگر میرزا قاسمی روغن ندارد می‌توانید در تابه ای دیگر تخم مرغ‌ها را بشکنید و برای تزیین با مقداری جعفری روی میرزا قاسمی بگذارید.
بعضی از افراد دوست دارند که تخم مرغ‌ها را داخل میرزا قاسمی بشکنند و خوب هم بزنند.

در دستور میرزا قاسمی امده است که می‌توانید در میرزا قاسمی خود گردوی خرد شده نیز بریزید که طعم فوق العاده‌ای به آن می‌دهد.
میرزا قاسمی غذایی است که نان می‌خورند اما در شمال ایران با برنج میل می‌کنند شما بنا به ذائقه خود می‌توانید انتخاب کنید.
سعی کنید از بادمجان‌های کشیده برای میرزا قاسمی استفاده کنید.
اگر سیر دوست ندارید می‌توانید از پیاز داغ استفاده کنید درست است که بو و عطر سیر را ندارد اما میرزاقاسمی را خوش طعم می‌کند.

در طرز تهیه میرزا قاسمی اصیل رشتی ماهی شور را با بخار برنج می‌پزند و وقتی ماهی و کته آماده شد با میرزا قاسمی آن را میل کنید.
در طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی از بادمجان استفاده می‌شود اما اگر بادمجان دوست ندارید می‌توانید از کدو استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بهتر است که میرزاقاسمی را چون غذای سردی است با گردو بخورید و یا مقداری دارچین برای تزیین آن استفاده کنید. ترکیب میرزاقاسمی و ماهی نیز بسیار خوش طعم است اما سعی کنید که به طبع خود نیز توجه کنید.

نکات کلیدی در تهیه میرزا قاسمی شمالی خوشمزه

  1. می توانید برای خوش رنگ شدن میرزا قاسمی از ۱ ق غذا خوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید.
  2. برای تزئین میرزا قاسمی از گردو خرد شده می توانید استفاده کنید.
  3. برای خوشمزه تر شدن می توانید گوجه فرنگی ها را نیز کباب کنید.
  4. می توانید تخم مرغ را جداگانه در ظرفی با کره تهیه کنید و در انتها موقع سرو روی میرزا قاسمی قرار دهید تا مجلسی تر باشد.
  5. اگر دوست دارید بادمجان ها را سرخ کنید بهتر است کمی در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آنها از بین برود.
  6. میزان افزودن سیر دلخواه و قابل تغییر است.
  7. از بادمجان های کشیده و براق و قلمی برای تهیه میرزا قاسمی استفاده کنید.
  8. می توانید بادمجان ها را بعد از کبابی کردن به صورت ساطوری با چاقو خرد کنید.
  9. اگر دوست ندارید گوجه ها پوره شوند آنها را ریز خرد کنید.
  10. برای تهیه میرزا قاسمی در افزودن روغن دست و دلباز باشید.
  11. بعضی از افراد از طعم و مزه سیر خوششان نمی آید و از پیاز استفاده می کنند ولی طعم این غذا با سیر خوشمزه شده است.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر