کد مطلب: 16585 | زمان انتشار: ۱۶:۲۲:۲۸ - یکشنبه ۱۸ ارد ۱۴۰۱ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 368 | |

خانه تاریخی کاشان

شهر کاشان، یکی از شهرهایی است که به دلایل مختلف مشهور است و داستان های زیادی در رابطه با این شهر وجود دارد. وجود سهراب سپهری در این شهر، سبب شده که بعضی سطر سطر شعر سهراب را در کوچه های این شهر تصور کنند. فصل بهار و اردیبهشت ماه و گلابگیری کاشان هم از زیبایی های است که نمی توان در رابطه با این شهر از آن صرفه نظر کرد. علاوه بر تمام این موارد، شهر کاشان دارای سابقه تاریخی است و به همین دلیل، خانه ها و عمارت هایی در این شهر وجود دارد که از هر حیث زیبا و دیدنی هستند.

اکنون در فصل بهار و ماه اردیبهشت قرار داریم، همین امر سبب شده تا بسیاری از افراد، شهر کاشان را به عنوان مقصد سفر و گردشگری خود انتخاب نمایند. اما سفر به کاشان، بدون بازدید از خانه های تاریخی این شهر ممکن نیست. اما تعداد خانه های تاریخی کاشان بسیار زیاد است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تعدادی از زیباترین و مهمترین این خانه های تاریخی را خرمت شما عزیزان معرفی نماییم تا حتما در سفرهای خود به کاشان به این خانه ها سری بزنید و از دیدن زیبایی های آنها لذت ببرید. با ما همراه باشید.

کاشان کجاست؟

کاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که از مهمترین شهرهای استان اصفهان محسوب می شود و در میان کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. این شهر حدودا ۱۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و فاصله آن از تهران برابر با ۲۴۰ کیلومتر است. این شهر جاییست که از لحاظ پوشش گیاهی بیشتر فقیر است و در آن بوته ها و درختچه ها کم و بیش بافت می شوند.

معرفی ۵ خانه  تاریخی کاشان

خانه طباطبایی ها، خانه قجری یک تاجر فرش

در فصل بهار به کاشان بروید و خانه طباطبایی‌ ها را ببینید، یک خانه ۴۰ اتاقه باشکوه که در دوران قاجار ساخته شده است. معماری ایرانی فلسفه جالبی دارد که بخش‌بخش آن در این خانه رعایت شده است. اولین نکته در مورد این خانه این است که زیر سطح زمین ساخته شده است. یعنی باید چند پله را پایین بروید تا حیاط خانه برسید. چرا؟ این کار از خانه در برابر زلزله و سروصدای زیاد محافظت می‌کرد.

نکته دیگر در مورد خانه‌‌ های تاریخی کاشان این است که هر بخش از خانه هدف و کاربرد جداگانه‌ای داشته و تزئینات خاص خود را دارد. بیرونی خانه برای کارهای عمومی و رفت‌وآمدهای هر روزه خانواده به کار می‌رفت، اما اندرونی برای زندگی روزمره اعضای خانواده بود؛ و شاه‌نشین هم مخصوص میهمان‌ها. خانه طباطبایی ها حتی یک بخش کامل و حیاط برای خدمه منزل داشت. گچ‌کاری‌های زیبای این ساختمان، حیاط‌های زیبا، حوض‌های آبی و مربعی در هر حیاط، پنجره‌های کوچک رنگی و… هر آنچه در این خانه است، زیبایی است و گرما و اصالت تاریخی.

آدرس خانه طباطبایی ها: کاشان، خیابان علوی

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی‌ها در سال  ۱۲۷۵ قمری در دوره قاجار توسط استاد علی مریم ساخته شده است. این بنا که ردپای کمال‌الملک را در خود دارد، از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. داستان ساخت خانه بروجردی‌ها یک داستان عاشقانه است. در این ماجرا پسر آقای بروجردی عاشق دختر آقای طباطبایی می‌شود و شرط آقای طباطبایی برای قبول این ازدواج، ساخت خانه‌ای برای دخترش شبیه به خانه‌ خودشان است. این شرط سبب می‌شود آقای بروجردی از معمار معروف طراح خانه‌ طباطبایی بخواهد تا بنای زیبای بروجردی را بسازد. علی‌ مریم کاشانی، صنیع‌الملک و کمال‌الملک از دیگر افرادی هستند که در معماری و دکوراسیون داخلی این خانه نقش داشته‌اند.

ساخت خانه بروجردی‌ها ۱۸ سال طول کشید؛ خانه‌ای که در تزیین آن برای اولین بار از رنگ روغن و آبرنگ استفاده شد. هنرهای تذهیب، منبت‌کاری، مقرنس و درودگری از دیگر هنرهایی هستند که برای تزیین این خانه به کار گرفته شده‌اند. تمام کاشی‌های حیاط خانه بروجردی‌ها مزین به نقاشی‌های میوه‌ها و خوراکی‌های مختلف هستند. در اتاق‌ها نیز دیوارنگاره‌هایی به چشم می‌خورد که داستان‌های زیبای تاریخ و ادبیات ایران را به نمایش می‌گذارند.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد

خانه راهب

خانه تاریخی راهب در محله درب باغ قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار و بیش از ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. این خانه تاریخی با وسعت ۱۵۰۰ متر مربع دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است که به‌وسیله بخش شاه‌نشین به هم متصل می‌شوند. محفل عشاق، حجره هنرمندان، پناه متفکران، پنج دری، سرداب، پاشیر، مطبخ، نمخانه، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و زمستانی و یک بادگیر از دیگر بخش‌های تشکیل‌دهنده این خانه هستند. حیاط بزرگ خانه راهب، حوضی در میان خود دارد و تمام دیوارهای اطراف آن مزین به گچکاری هستند. تمام در و پنجره‌های اتاق‌های خانه راهب چوبی است.

خانه تاریخی راهب پس از مرمت و بازسازی توسط استاد سید اکبر حلی در سال ۱۳۹۲ با نام هتل مهینستان راهب آغاز به کار کرد. این هتل در قلب بافت تاریخی کاشان قرار دارد و با معماری اصیل، سقف‌های بلند گنبدی شکل و چیدمان سنتی، مکانی مناسب برای اقامت به شمار می‌آید. تهویه مطبوع، تلویزیون، یخچال، مینی‌بار و حمام اختصاصی از جمله امکانات ۱۶ اتاق این هتل دو طبقه هستند.

هتل مهینستان راهب امکاناتی چون یک رستوران سنتی با امکان سرو انواع غذاهای ایرانی، محلی کاشان و دریایی، یک کافی‌شاپ با ارائه انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم سنتی ایرانی، تورهای گردشگری، خدمات خشک‌شویی، صندوق‌امانات، کتابخانه، چایخانه سنتی، سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی، سالن کنفرانس، نمازخانه و فضای سبز و پذیرش ۲۴ ‌ساعته را نیز برای مهمانان خود فراهم کرده است. لازم به ذکر است که هتل مهینستان راهب عنوان لوکس‌ترین اقامتگاه تاریخی گردشگری را از آن خود کرده است و هر سال تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی در آن اقامت می‌کنند.

آدرس: کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۱

خانه عباسیان، شاهکار معماری ایرانی

یک خانه ۷۰۰۰ متری با پنج حیاط و پنج طبقه را تصور کنید که ساخت آن از سال ۱۲۴۵ شروع شد. پس جای تجعب نیست که خانه عباسیان را یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان می‌دانند. خانه عباسیان هم از پایین‌تر سطح زمین آغاز می‌شود و همان ویژگی‌های خانه طباطبایی ها را دارد.

یکی از مواردی که خانه عباسیان را از زیباترین خانه های تاریخی کاشان می‌کند، گچ‌بری‌های رنگی و شگفت‌انگیز آن است. این گچ‌بری‌ها به همراه پنجره‌های رنگی اتاق‌ها حال‌وهوایی جادویی به بخش‌های مختلف ساختمان داده است. خانه عباسیان را حاج محمد ابراهیم، یکی از تجار کاشی ثروتمند و معروف کاشان بنا کرد.

بعد از فوت ایشان وراث ساختمان را پنج قطعه کرده و آن را به افراد مختلف فروختند. سال‌ها بعد آقای عباسیان حیاط بیرونی را به قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کردند و نام ایشان روی خانه ماند.

امروزه بیشتر بخش‌های خانه دوباره به هم پیوسته‌اند و تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان قرار دارند. برای همین هم چندین کافه، رستوران، سوغات‌سرا، شربت‌سرا و پارچه‌بافی در بخش‌های مختلف خانه برپا شده‌اند که می‌توانند بازدید شما را به یادماندنی‌تر هم بکنند.

آدرس خانه عباسیان: کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

خانه عامری ها، هتل پنج ستاره امروز

خانه عامری ها یکی از خانه های تاریخی کاشان است که فرایند بازسازی و مرمت آن در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید. این ساختمان ۸۵ اتاقه در دوران زندیه ساخته شده و یکی از باشکوه‌ترین ساختمان‌های شهر است. از جالب‌ترین نکات در مورد خانه عامری ها معماری کاملا قرینه آن است. این یعنی از هر سوی ساختمان از وسط یک خط بکشید دو طرف آن کاملا مشابه است. البته این نکته در مورد خیلی دیگر از ساختمان‌های سنتی ایران صدق می‌کند.

گچ‌بری‌های این ساختمان در نوع خود بی‌نظیر هستند. تزیینات داخلی این ساختمان‌ در فرایند مرمت کاملا حفظ شده و برای همین هم ماندن در اقامت‌گاه سنتی خانه عامری ها می‌تواند تجربه شگفت‌انگیزی برای شما باشد. تصور کنید چشمان خود را باز می‌کنید و خود را در خانه‌ای به قدمت بیش از ۱۵۰ سال می‌بینید.

آدرس خانه عامری ها: کاشان، محله ملا میر احمد، خیابان علوی



ارسال نظر



لوگو اسپانسر