کد مطلب: 16690 | زمان انتشار: ۴:۱۷:۳۸ - جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 309 | |

درمان سریع سینوزیت در خانه

فرارسیدن فصل سرما سبب بروز دردهای سینوسی و یا به عبارت دیگر سینوزیت می شود. افرادی که دچار این معضل هستند، همواره تلاش می کنند تا ناحیه سر خود را در برابر سرما و باد بپوشانند، زیرا کوچکترین بادی می تواند سبب عود کردن سینوزیت آنها شود.

دردهای سینوسی یکی از شدیدترین سردردهایی هستند که هر فردی ممکن است تجربه نماید. اما خبر خوب اینکه درمان های بسیار متعددی برای این نوع سردرد وجود دارد. شما با مراجعه به پزشک می توانید سینوزیت خود را تحت کنترل درآورید و با دارو به درمان ان بپردازید. اما خبر بهتر اینکه شما در خانه و با کمک درمان های خانگی هم می توانید سینوزیت خود را درمان نمایید.

بسیاری از افراد هستند که به این بیماری مبتلا هستند اما به دلیل ناآگاهی با علائم این بیماری، سینوزیت را با سردردهای معمولی اشتباه می گیرند. همین امر سبب می شود تا نسبت به مداوای خود اقدام نکنند.

بنابراین قبل از اینکه به معرفی ۱۰ مورد از بهترین و ساده ترین درمان های خانگی سینوزیت بپردازیم، به بررسی این موضوع می پردازیم که این بیماری چیست و چه علایمی دارد. با ما همراه باشید.

سینوزیت چیست؟

در ناحیه جمجمه انسان حفره‌هایی وجود دارد تا وزن جمجمه را کاهش دهد و فضایی برای تبادل هوا و ایجاد رطوبت فراهم کند. این حفره‌ها سینوس نام دارند. در نواحی سینوسی ترشحات سینوسی به صورت روتین و همیشگی وجود دارد؛ زیرا محیط سینوس باید همیشه مرطوب باشد. این ترشحات بسیار رقیق هستند و به‌راحتی از سینوس‌ها به ته حلق راه پیدا می‌کنند و رفع می‌گردند. اما مشکل از زمانی آغاز می‌شود که میزان ترشح این مخاط بیشتر می‌شود و غلظت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی تخلیه ترشحات سینوسی به دلیل افزایش غلظت و میزان ترشحات مشکل می‌شود و این ترشحات در سینوس‌ها باقی می‌مانند.

انواع سینوزیت

جالب است بدانید که سینوزیت انواع مختلفی دارد. معمولا درصورتی که عامل افزایش ترشحات سینوسی موقتی باشد و بعد از ۲ الی ۳ هفته بهبود پیدا کند، سینوزیت حاد بوده است. خوشبختانه اثرات این نوع از سینوزیت فورا بهبود پیدا می‌کند. اما درصورتی که سینوزیت بیش از ۳ الی ۸ هفته طول بکشد و درد و تورم آن تا ماه‌ها باقی بماند، سینوزیت تبدیل به سینوزیت مزمن شده است. این مدل از سینوزیت رایج‌ترین نوع آن است که مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کند.

علائم سینوزیت چیست؟

اطلاع از علائم سینوزیت به ما کمک می‌کند تا بهتر بیماری را بشناسیم و برای بهبود آن سریع‌تر وارد عمل شویم. پس با درک علائم سینوزیت هوشیار باشید:

  • احساس درد در نواحی جلویی پیشانی و صورت
  • احساس تورم در نواحی جلویی پیشانی و صورت
  • بروز ترشحات ته حلق و خلط
  • آبریزش بینی مکرر و غلیط
  • کیپ شدن بینی و کاهش حس بویایی
  • بروز تب و افزایش دمای بدن
  • در مواردی تنگی نفس

چگونگی درمان سینوزیت در خانه با روش های گیاهی

برای درمان سینوزیت های خفیف و غیر مزمن برخی راه های خانگی نیز وجود دارد که در این قسمت به شما معرفی خواهیم کرد که شاید تاثیر آن از برخی داروهای شیمیایی نیز بیشتر باشد.

۱٫ استفاده از ادویه های مورد علاقه

ادویه ها معمولاً برای درمان سینوزیت مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که می دانید یکی از ویژگی های سینوزیت، گرفتگی راه تنفس می باشد که به دلیل وجود مخاط غلیظ ایجاد می شود. سال های زیادی است که مردم برای مبارزه با این شرایط سخت، از غذاهای ادویه دار به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای نرم کردن سینه ها استفاده می کنند. غذای تند یا حاوی ادویه یکی از راه های ایده آل برای باز کردن راه بینی و دهان می باشد.

۲٫ مصرف عصاره دانه گریپ فروت به صورت روزانه

در کنار تمام راهکارهای خانگی برای سینوزیت، عصاره دانه گریپ فروت نیز یکی از موثرترین ها شناخته می شود و می تواند تا مدت زمان طولانی سینوزیت ها را بهبود ببخشد.

طرز استفاد عصاره آن به صورت زیر است:

اول از همه ۵ قطره عصاره دانه گریپ فروت را تهیه کنید و سپس کمی آب به آن اضافه کرده و هم بزنید و دو بار در روز آن را بنوشید. اگر از علائم شدیدتری رنج می بردید، عصاره دانه گریپ فروت به شما کمک نمی کند و حتماً باید سریعاً به پزشک مشورت کنید.

۳٫ چای زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل و زردچوبه برای سینوزیت را باید همراه با آب داغ تهیه کنید. به این صورت که برای اثرپذیری بیشتر بهتر است که یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و خام، نصف یک لیموی کوچک و مقداری ریشه زنجبیل همراه با یک قاشق چای خوری زردچوبه، یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه و نصف قاشق چای خوری دارچین ترکیب نمایید.

تمام مواد را به خوبی هم بزنید و داخل آب داغ ریخته و چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را نوش جان کنید. با این کار سینوزیت شما بهبود زیادی پیدا خواهد کرد.

۴٫ سرکه سیب

اولین انتخاب برای درمان سینوزیت معمولاً سرکه سیب می باشد. در چنین شرایطی می توانید از هر نوع سرکه سیبی استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب، یک قاشق غذاخوری عسل و یک فنجان آب ترکیب بسیار عالی خواهد شد. سرکه سیب را معمولاً به صورت قرص های کپسولی نیز در دسترس مردم قرار می دهند.

۵٫ بخور گرفتن با دانه کاروم

نفس کشیدن در بخور دانه کاروم یکی از بهترین درمان های خانگی برای سینوزیت می باشد. یک قاشق غذاخوری دانه کاروم را در آب جوش بیندازید و سپس روی آن را بپوشانید تا بخار آن بیرون نزند. چند دقیقه با آن بخور بگیرید و داخل بخار آن نفس بکشید.

با این کار عفونت سینوسی شما کنترل خواهد شد و همچنین می توانید کمی روغن نعناع نیز اضافه کنید تا راه تنفسی شما بهتر باز شود. البته به یاد داشته باشید که این روش را باید منظم و مداوم اجرا کنید.

۶٫ بخور روغن آرگان

چند قطره روغن آرگان را در آب ریخته و چند دقیقه آن را بجوشانید و سپس با آن بخور بگیرید. همچنین اجازه دهید که دهان شما کاملاً باز باشد و دهان و بینی تان کاملاً بخار را به داخل بدهد اما چشمان خود را بسته نگه دارید. این کار باعث مبارزه با عفونت ها می شود و عملکرد بیولوژیکی بدن را برای مقابله با سینوزیت بهبود می بخشد.

۷٫ شستشوی بینی با بخور سیر

از آن جایی که سینوزیت یک عفونت باکتریایی می باشد، سیر می تواند به مبارزه با باکتری های سینوزیت کمک کند. اول از همه باید بخور سیر را تهیه کنید. با این کار به ۳ الی ۴ حبه سیر نیاز دارید و همچنین کمی آب جوش به مدت چند دقیقه به آن اضافه کنید و زمانی که سیر جوش آمد، با استفاده از آن بخور بگیرید و هر زمان که احساس کردید ، گرفتگی شدید از بین نرفته، از این روش استفاده کنید.

۸٫ مصرف دانه شنبلیله به صورت روزانه

این روش کاملا ساده است. مقداری شنبلیله را در یک لیوان آب بریزید و چند دقیقه بجوشانید و سپس بعد از اینکه از حالت داغی در آمد و گرم شد، آن را بنوشید. این کار را تا جایی که عفونت سینوسی شما درمان شود، ادامه دهید. البته ممکن است که شنبلیله عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنید.

۹٫ مصرف آب گوجه داغ به صورت روزانه

اول از همه یک فنجان آب گوجه را تهیه کرده و سپس یک قاشق چای خوری سیر رنده شده، یک قاشق چای خوری آب لیمو و کمی نمک به آن اضافه کنید. تمام مواد را ترکیب کرده و بجوشانید. حداقل دو بار در روز از این نوشیدنی استفاده کنید.

۱۰٫ بخور پیاز

برای درمان عفونت سینوسی از پیاز استفاده کنید و راهکار زیر را در پیش بگیرید . پیاز را به قطعات کوچک تر خرد کنید، کمی آب به آن اضافه کرده و آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. بعد از اتمام کار آن را در یک کاسه کوچک ریخته و بخور انجام دهید و همچنین می توانید این بخور را به مدت چند دقیقه ادامه دهید تا گرفتگی بینی شما باز شود و عفونت سینوسی درمان گردد. یکی از راه های ساده این است که یک پیاز را خرد کرده و آن را در همان حالت استشمام کنید.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر