کد مطلب: 16543 | زمان انتشار: ۱۷:۱۶:۲۳ - یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 481 | |

طرز تهیه انواع یتیمچه بادمجان

بادمجان یکی از خوشمزه ترین سبزیجات است که در پخت هر غذایی مورد استفاده قرار بگیرد، طعمی خوشمزه و به یاد ماندنی به آن غذا می دهد. یکی از رایج ترین غذاها که با بادمجان پخت می شود و تقریبا در میان تمامی اقوام هم وجود دارد یتیمچه بادمجان است.

به همین دلیل امروز در نظر داریم تا یک لیست کامل از طرز تهیه انواع یتیمچه که شامل یتیمچه بادمجان و سیب زمینی، یتیمچه بادمجان و کدو، یتیمچه بادمجان با گوشت چرخ کرده، یتیمچه بادمجان شیرازی، یتیمچه بادمجان با عدس، یتیمچه بادمجان تبریزی، یتیمچه بادمجان با مرغ، یتیمچه بادمجان با قارچ، یتیمچه بادمجان رژیمی است را برای شما بیان کنیم.

اگر از غذاهای تکراری خسته شده اید و به فکر یک غذای جدید هستید با ما همراه باشید.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان و سیب زمینی

مواد لازم

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان متوسط ۴ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
فلفل سبز شیرین چند عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
آب غوره به میزان لازم
زردچوبه و فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه یتیمچه خوشمزه با سیب زمینی و بادمجان در ابتدای کار، پوست بادمجان ها را می گیریم. بعد آن ها را به صورت گرد برش می دهیم. کمی نمک روی آن می پاشیم و نیم ساعت زمان می دهیم تا تلخی آن گرفته شود.

سپس آن را شسته و آب کش می کنیم تا آب اضافه آن خارج شود. روی یک دستمال تمیز می گذاریم تا کامل خشک شود. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. در این مرحله بادمجان ها را در روغن سرخ می کنیم.

سیب زمینی ها را هم شسته و پوست کنده و به صورت گرد برش می‌دهیم. سپس بعد از بادمجان ها، آن ها را در تابه سرخ می کنیم. حالا روغن ماهیتابه را خالی می کنیم. سیب زمینی ها را کف تابه می چینیم. سپس بادمجان را در لایه بعدی روی آن می ‌چینیم.

در این مرحله پیازها را شسته و پوست می کنیم و گرد برش می دهیم و روی آنها می چینیم. گوجه ها را هم به صورت حلقه ای و دایره برش می دهیم و روی مواد قرار می دهیم. فلفل سبز شیرین را هم خرد کرده و روی مواد می ریزیم

در یک کاسه حدود دو الی سه لیوان آب می ریزیم. رب گوجه را به آن‌ اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شود. به اندازه‌ای که دوست داریم آبغوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کرده و سس را با هم مخلوط می کنیم و هم می زنیم.

سپس به آرامی روی مواد درون تابه می ریزیم. درب تابه را می بندیم تا حدود نهایتاً ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا بپزد. خیلی نمی گذاریم بپزد چون مواد سرخ شده و تقریباً پخته است و اگر زیاد بماند له می شود. سپس غذا را در ظرف مناسب سرو می ریزیم و با نان سرو می کنیم.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان و کدو

مواد لازم

کدو ۴ عدد

بادمجان ۲ عدد

گوجه فرنگی ۴ عدد

پیاز ۲ عدد

سیر ۳ حبه

فلفل دلمه ۱/۲ عدد

سیب زمینی ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا کدو ها را خوب شسته و پوست بگیرید سپس به صورت مکعبی یا نگینی ریز خرد کنید سپس بادمجان ها را پوست گرفته و مکعبی خرد کنید بهتر است از بادمجان های گلخانه ای استفاده کنید تا تخم کمتری داشته باشد و شیرین باشد.

پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن داخل قابلمه تفت دهید سپس به آن زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت داده تا بوی ادویه ها خارج شود در ادامه سیرهای پوست کنده و پوره شده را اضافه کنید و تفت دهید.

حالا کدو و بادمجان خرد شده را به مواد فوق اضافه کنید و مواد را خوب تفت دهید در ادامه سیب زمینی ها را پوست بگیرید و مکعبی ریز خرد کنید و به همراه گوجه رنده شده و فلفل دلمه خرد شده اضافه کنید و همه مواد را خوب تفت دهید و در انتها رب را اضافه کنید.

وقتی رب را اضافه کردید مواد را خوب هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود و رب خوش رنگ شود در ادامه ۱/۲ پیمانه آبجوش روی مواد بریزید و درب تابه را بگذارید تا سبزیجات با حرارت کم پخته و نرم شوند بعد از ۱۵ دقیقه چک کنید و اگر نیاز بود مجدد کمی آب اضافه کنید و هم بزنید سپس در انتها به دلخواه از کمی آب لیموترش یا آبغوره و کمی نمک استفاده کنید وقتی یتیمچه کدو خوب غلیظ شد از روی حرارت بردارید با نان تازه سرو کنید می توانید به دلخواه با برنج نیز این خوراک خوشمزه را میل کنید.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

یک کیلوگرم بادمجان پوست گرفته و حلقه شده
۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده
یک قاشق غذاخوری کره یا مارگارین
یک عدد پیاز بزرگ
ربع فنجان آب
سه قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
یک قاشق غذاخوری شکر
نمک و فلفل
روغن
زمان لازم: ۴۵ دقیقه

طرز تهیه

ابتدا بادمجان ها را در روغن سرخ کنید. کره را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. سپس پیازها را در آن ریخته و سرخ کنید. پس از آن گوشت چرخ کرده را به آن بیفزایید و بگذارید تا گوشت کاملاً پخته شود.رب گوجه فرنگی، شکر، فلفل، نمک و آب را به آن اضافه کرده و بگذارید دو دقیقه بجوشد تا سس غلیظی به دست آید.در یک ماهی تابه به ترتیب یک ردیف بادمجان و یک ردیف سس بریزید، سپس سس باقیمانده را روی ردیف آخر ریخته و یک ربع در فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.این غذا را به همراه برنج یا نان می شود سرو کرد.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان شیرازی

مواد لازم

بادمجان: ۶ عدد
گوجه فرنگی: ۶ عدد
پیاز: ۳ عدد
سیر: ۳ حبه
روغن: به میزان لازم
زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری (سر صاف)
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

بادمجان‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. آنها را به صورت نگینی خرد کنید. در آب نمک بریزید یا رویشان را نمک بپاشید تا آب قهوه‌ای آنها خارج شده و در صورتی که بادمجان کم ترین مزه تلخی دارد، با این روش تلخی آن از بین برود. ۳۰ دقیقه بعد آبکش کنید و اجازه دهید آب آنها کشیده و یا خشک شود.سپس تابه را روی گاز بگذارید تا کمی داغ شود و سپس در تابه مقداری روغن بریزید، برای اینکه متوجه شوید روغن شما به اندازه کافی داغ شده، چند دانه نمک داخل روغن بریزید تا متوجه اندازه داغی روغن شوید، سپس بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند. پیاز را هم به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید. بادمجا‌ن‌های طلایی شده را از تابه خارج و پیاز و سیر را در آن سرخ کنید. زردچوبه را با سیر و پیاز سرخ کنید.

گوجه فرنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را هم مکعبی خرد کنید و به پیازهای طلایی شده اضافه کنید. بعد از اینکه گوجه فرنگی‌ها نرم شدند و طعم خامشان گرفته شد، بادمجان را اضافه کنید. نمک را در همین مرحله بیفزایید. می‌توانید از سبزی خشک معطر مثل شنبلیله هم در دستور پخت یتیمچه بادمجان استفاده کنید. فقط حواستان باشد که استفاده از شنبلیله زیاد در غذا باعث ایجاد تلخی می‌شود.در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزند. هنگام سرو یا ۱۰ دقیقه قبل از قطع کردن حرارت، آبلیمو را اضافه کنید.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان با عدس

مواد لازم

بادمجان بزرگ ۴ عدد
گوجه فرنگی ۴ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۴ حبه
روغن مایع به اندازه کافی
زردچوبه به اندازه کافی
فلفل سیاه به اندازه کافی
نمک به اندازه کافی

طرز تهیه

ابتدا سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت می دهیم تا کمی سبک شوند و رنگشان تغییر کند. در ادامه بادمجان ها را پوست می گیریم و به صورت مکعبی در اندازه حدودا ۱ تا ۲ سانتی متر خرد می کنیم.

در صورتی که بادمجان های شما تلخ هستند آنها را در یک ظرف مناسب بریزید و مقداری نمک رویشان بپاشید تا آب اضافی و تلخی بادمجان گرفته شود. سپس بادمجان ها را آبکشی کنید و پس از خشک شدن سرخ کنید.

پس از اینکه سیر و پیاز طلایی شدند کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و پس از آن بادمجان ها را اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا بادمجان ها نیز کمی سرخ شوند. در ادامه گوجه فرنگی ها را به صورت ریز خرد می کنیم.

پس از اینکه غذا روغن انداخت آماده سرو است. برای اینکه لذت بیشتری از این غذای خوشمزه ببرید توصیه می کنیم یتیمچه را به همراه سبزی خوردن و نان تازه سرو کنید.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان تبریزی

مواد لازم

بادمجان ۴ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
پیاز ۳ عدد
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زرد چوبه به میزان لازم
روغن جهت سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا بادمجان ها را پوست کنده به شکل نگینی یا ورقه ای برش داده و برای اینکه تلخی آن گرفته شود به مدت ۱ ساعت در آب نمک گذاشته و سپس بشویید و روی دستمال بگذارید تا آب آن خارج شود.

پیاز را پوست کنده و به شکل خلالی برش می دهیم. گوجه ها را پوست گرفته و به شکل نگینی برش دهید.

حالا تابه ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن روغن ریخته، روغن که داغ شد بادمجان ها را داخل تابه ریخته و تا زمانی که طلایی شوند؛ تفت می دهیم و از تابه خارج می کنیم.

در این مرحله، پیاز را در روغن بادمجان تفت می دهیم تا کاملا طلایی شود. سپس ادویه ها و رب را هم اضافه می کنیم رنگ رب که آزاد شد گوجه را افزوده و اجازه می دهیم تا این مواد غلیظ شده و به روغن بیفتد.

در این مرحله بادمجان ها را به سس آماده شده بیفزایید، ۱/۲ پیمانه آب جوشیده اضافه کرده و صبر می کنیم تا با حرارت کم غذا جا بیفتد. تقریبا ۲۰ دقیقه .حالا غذا را در ظرف مناسب ریخته و در کنار نان سنگک یا برنج ایرانی سرو و نوش جان کنید.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان با مرغ

مواد لازم

مرغ ۵۰۰ گرم
بادمجان ۲ عدد بزرگ
کدو خورشتی ۲ عدد متوسط
گوجه فرنگی ۲ عدد
هویج ۱ عدد بزرگ
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری
پیاز ۱ عدد متوسط
سیب زمینی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه

ابتدا بادمجان ها را پوست کنید و به اندازه دلخواه یا به صورت حلقه ای یا مکعبی خرد کنید.

بعد روی بادمجان ها نمک بریزید و در آفتاب بگذارید تا آب بیاندازند.

بعد از این که بادمجان ها را نمک زدید داخل یخچال بگذارید و بعد از این که چند ساعت گذشت بادمجان ا را آبکش کنید و کنار قرار دهید تا آب اضافه بادمجان ها گرفته شود.

برای درست کردن این غذا بهتر است که مرغ را به صورت مکعبی یا خورشتی خرد کنید و به آن ۳ لیوان آب اضافه کرده و روی شعله گاز بگذارید و به مدت ۴۰ دقیقه اجازه دهید تا مرغ ها بپزند.

۱۰ دقیقه قبل از آن که حرارت را خاموش کنید هویج ها را که از قبل به صورت حلقه ای خرد کرده اید را اضافه کنید. برای این که یتیمچه مرغ مزه بهتری داشته باشد بهتر است که آب مرغ را نگه دارید و در مراحل دیگر از آن استفاده کنید.

قبل از سرخ کردن بادمجان ها بهتر است که با یک دستمال تمیز بادمجان ها را خشک کنید و بعد سرخ یا تفت دهید.

بعد از این که بادمجان ها را کامل سرخ کردید سیب زمینی ها را پوست کنید یا به صورت مکعبی یا حلقه ای خرد کرده و در روعن سرخ نمایید.

بعد از سرخ کردنبادمجان همین رویه را برای کدو ها هم به کار ببرید.

می توانید هویج هایی را که به مرغ اضافه کرده بودید را جدا کنید و با کدو ها سرخ کنید همین طور گوجه ها را پوست کرده و کمی در روغن تفت دهید.

در ادامه یک پیاز را پوست کنده و نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید. برای این که مزه و رنگ بهتری داشته باشد کمی زردچوبه اضافه کنید.

مرغ های تکه شده را که از قبل آبپز کرده اید را اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از آن رب را اضافه کنید و رب را با مرغ و پیاز کامل تفت دهید.

مرغ سرخ شده را به همراه سبزیجات سرخ شده مانند کدو، بادمجان، سیب زمینی و گوجه را به درون یک قابلمه بریزید و به آن ها نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

سپس آب مرغ را روی مواد درون قابلمه بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت کم اجازه دهید به پخت ادامه دهد و بعد از این که آب غذا تبخیر شد حرارت را خاموش کنید و بعد در ظرف مورد نظر سرو کرده بعد میل نمایید.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان با قارچ

مواد لازم

بادمجان : با توجه به تعداد نفرات هر نفر یک دانه متوسط

قارچ : ۶۰ گرم (با توجه به سلیقه قابل تغییر است )

فلفل دلمه ای : ۱ عدد

فلفل سبز تند : ۲ عدد

پیاز : ۱عدد متوسط

روغن زیتون : به مقدار لازم

ادویه : به مقدار لازم

نمک : به مقدار لازم

فلفل : به مقدار لازم

پودر سیر : به مقدار لازم

آویشن : به مقدار لاز

طرز تهیه

ابتدا بادمجان را بر روی شعله پخش کن و یا هر وسیله دیگری که در آشپزخانه خود دارید کباب کنید و پوست آن را بکنید.

فلفل دلمه ای ،فلفل سبز تند یا چیلی  و پیاز را ریز ریز کنید.

پیاز ها را سرخ کنید.

فلفل دلمه ای و فلفل سبز را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید.

قارچ خرد شده را به مواد اضافه کنید و مجدد تفت دهید

سیر ،فلفل و سایر ادویه جات را اضافه کنید.

بادمجان های پوست کنده را به دیگر مواد اضافه نمایید و اجازه دهید با مواد تفت بخورد.

در انتها گوجه از قبل سرخ شده و یا رب گوجه را نیز به آن اضافه کنید.

و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه مواد خوب مخلوط شوند.

طرز تهیه یتیمچه بادمجان رژیمی

مواد لازم

بادمجان: ۶ عدد
گوجه فرنگی: ۶ عدد
پیاز: ۳ عدد
سیر: ۳ حبه
روغن: به میزان لازم
زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری (سر صاف)
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

در این روش از طرز تهیه یتیمچه بادمجان می‌توانید به جای سرخ کردن مواد، از روش آبپز کردن استفاده کنید. افرادی که روغن برای سلامتی آنها ضرر دارد ویا در رژیم غذایی هستند، این روش می‌تواند جایگزین روش پخت قبلی با همان خوشمزگی شود.سپس همه مواد را به صورت حلقه‌ای یا نگینی خرد کنید. یک قابلمه یا تابه عمیق را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. به ترتیب پیازها، لایه بعد را بادمجان و لایه سوم را گوجه فرنگی بچینید.

و بعد نمک و زردچوبه را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا بادمجان‌ها با آب پیاز و گوجه فرنگی بپزند. در ۱۰ دقیقه پایانی، آبلیمو را اضافه کنید. برای پختن این غذا به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید. هر از گاهی به غذا سر بزنید تا ته نگیرد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر