کد مطلب: 16487 | زمان انتشار: ۱۲:۲۸:۰۲ - پنجشنبه ۱۳ آبا ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 538 | |

طرز تهیه دلمه کلم برگ سفید بدون گوشت‎

دلمه یکی از غذاهای لذید ایرانی است که به طور یقین می توان گفت که ۹۰٪ افراد به آن علاقه دارند. دلمه ها انواع بسیار متفاوتی دارند و شاید لذیذترین آنها دلمه برگ مو یا همان دلمه برگ انگور باشد. بعد از دلمه برگ مو، دلمه بادمجان و دلمه فلفل هم به نسبت رایج هستند، اما یکی از کم استفاده ترین دلمه ها دلمه برگ کلم است. این دلمه میان مردم رواج زیادی ندارد. اما یک غذای دلنشین و دلچسب است و برای مهمانی های خاص شما می تواند یک پیش غذای عالی محسوب شود. همانطور که همه میدانیم در پخت انواع دلمه از گوشت چرخ شده استفاده میشود. اما امروز میخواهیم در رابطه با طرز تهیه دلم کلم برگ بدون گوشت صحبت کنیم. همانطور که می دانیم معمولاً در پخت دلمه از گوشت گاو و یا گوشت مرغ استفاده می شود اما با حذف گوشت و مرغ هم می توان یک دلمه لذیذ پخت. تنها کافی است دستور زیرا را مرحله به مرحله انجام دهید تا یک شام و یا پیش غذای لذیذ را آماده نمایید.

طرز تهیه دلمه کلم برگ

مواد لازم

مواد لازم برای تهیه دلمه کلم پیچ سفید برای ۴ نفر:

کلم پیچ سفید متوسط ۱ عدد

پیاز متوسط ۱ عدد

روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری

برنج قهوه‌ای یا سفید نصف پیمانه

آب ۱ پیمانه

تخم مرغ ۱ عدد

جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

پاپریکا ۱ قاشق چای خوری سرخالی

نمک ۱ قاشق چای خوری

فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چای خوری

رب گوجه فرنگی ۲۰۰ گرم

طرز تهیه

طرز تهیه خوشمزه‌ترین دلمه کلم پیچ سفید دنیا

مرحله اول، آماده کردن مواد داخل دلمه:

قسمت سفت داخل کلم رو دربیارید. با توجه به اندازه کلم سفید، یه قابلمه با اندازه مناسب بردارید و توش آب بریزید تا جوش بیاد. وقتی آب جوش اومد کلم رو داخل آب جوش و بذارید ۱۵ دقیقه تو آب در حال جوش بمونه تا برگ‌های کلم سفید شروع به باز شدن از هم کنن

مرحله دوم: برنج رو با نصف پیمانه آب بپزید.

پیاز رو ریز خرد کنید و تو ماهیتابه داغ بریزید. وقتی که آب پیاز تبخیر شد و سبک شد دو قاشق روغن مایع رو اضافه کنید و پیاز رو تا زمانی که طلایی شه تفت بدین.

مرحله سوم:

وقتی که پیاز طلایی شد، برنج، تخم مرغ و جعفری و ادویه‌ها رو تو یه ظرف مناسب بریزید.
مواد رو خوب با هم مخلوط کنید

مرحله چهارم، پیچیدن دلمه‌ها:

الان وقت پیچیدن دلمه‌های کلم پیچ سفید رسیده. روش پیچیدن رو می‌تونید تو ویدیویی که آخر مطلب اومده ببینید. اگه برگ کلم قسمت سفتی داره حتما جدا کنید. یه قسمت کوچک از انتهای برگ کلم رو جدا کنید و ۱ تا ۲ قاشق از مواد رو بریزید داخلش و مثل شکل زیر بپیچید
دلمه ها رو تو یه قلبلمه با اندازه مناسب بچینید.

مرحله پنجم، آماده کردن سس روی دلمه‌ها:

۲۰۰ گرم رب گوجه فرنگی رو با ۱ تا ۱٫۵ لیوان آب جوش مخلوط کنید تا به غلطت مناسب برسه

مرحله ششم، پختن دلمه‌ها:

حالا سسی رو که آماده کرده بودید رو بریزید رو دلمه‌ها و یه بشقاب رو به صورت برعکس رو دلمه‌ها بذارید و در ظرف رو ببندید. دلمه‌ها رو می‌تونید بین ۱٫۵ تا ۲ ساعت با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر بذارید یا می‌تونید روی شعله با حرارت کم برای یک ساعت بپزیدشون.

 مرحله هفتم، سرو و تزئین:

وفتی که دلمه‌ها آماده شدن می‌تونید با مقداری سس (همون رب گوجه‌فرنگی رقیق شده) و یکم جعفری تزئین کنیدشون. نوش جان.

پخت دلمه کلم برگ قالبی:

اول از همه قسمت ساقه‌ای و سفت برگ‌ها رو جدا میکینم. حالا دو ردیف از برگ‌های کلم رو کف قالب و دیواره‌های قالب میچینیم. ۱/۳ کل مقدار سس رو روی برگ‌ها میریزیم. مخلوط گوشت رو داخل قالب ریخته و یک سوم از بقیه سس رو به مخلوط گوشت اضافه میکنیم. حالا باز دو لایه برگ کلم روی مواد چیده بقیه سس رو روی برگ‌ها میریزیم. یک ظرف نشکن رو کمی از آب پر کرده و قالب رو داخل آب میزاریم تا حرارت به صورت غیر مستقیم به دلمه برسه و کف دلمه نسوزه و ته نگیره و بعد کل ظرف رو میزاریم داخل فر و برای مدت ۱ ساعت میپزیم. بعد از این که دلمه پخته شد داخل دیس برش میگردونیم و سرو میکنیم.

نکاتی مهم در خوشمزه ترشدن دلمه کلم پیچ :

برای پخت انواع دلمه کلم حتما از کلم های جوان و نسبتا کوچک استفاده کنید.

میزان شیرینی یا ترشی دلمه بستگی به ذائقه خودتان دارد.
هنگام آماده کردن دلمه ها مقداری نمک هم روی دلمه های پیچیده شده بریزید تا خوشمزه تر شوند.

کلم را به صورت درسته هم می توانید در آب جوش بیندازید و برای اینکار ته کلم را برش بزنید و بعد از نرم شدن کلم ها آن را با انبر به صورت تک تک جدا کنید . سپس با یک چاقوی تیز برگ ها را به صورت مربعی ببرید و مواد کلم را در آن بریزید.

می توانید برگ های کلم را دانه به دانه با صبر و حوصله جدا کنید و سپس برای پخت آن اقدام نمایید. تمامی این روش ها در اصل موضوع هیچ تفاوتی ندارند پس به سبک خودتان عمل کنید.

دارچین و زعفران دلخواه است آن ها طعم دلچسب تری به دلمه ی شما می دهند.

استفاده از آلو سلیقه ای است آلوها برای ملس شدن دلمه استفاده می شود.

بعضی از افراد برای ترش کردن دلمه ها از رب آلوچه و رب انار هم استفاده می کنند و این امر، یک امر کاملاً سلیقه ای است.

اگر در سس دلمه از شکر استفاده کردید می توانید سس دلمه را در چند دقیقه آخر پخت روی دلمه ها بریزید تا شیره شکر نسوزد.

استفاده از شکر بستگی به ذائقه شما دارد و اگر طرفدار غذای شیرین نیستید، می توانید شکر را هم حذف نمایید.

در پخت و طرز تهیه دلمه باید از سبزی دلمه ای استفاده کنید. سبزی دلمه ای شامل تره و شوید و جعفری و ترخون و گشنیز میشود. برای تعداد چهار نفر باید ۴۰ گرم تره و ۴۰ گرم گشنیز و ۶۰ گرم جعفری و ۳۰ گرم شوید و ۳۰ گرم ترخون استفاده کنید.

اگر سبزی تازه در دست ندارید می توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. چون بسیاری از افراد به جای فریز کردن سبزی، آنها را خشک می کنند و در مواقع لازم مورد استفاده قرار می دهند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر