کد مطلب: 16621 | زمان انتشار: ۱۶:۴۲:۲۰ - شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 394 | |

طرز تهیه تصویری آبغوره انگور‌ خانگی با جوشاندن در منزل

آبغوره یکی از چاشنی های اصیل ایرانی است که در تهیه انواع غذاها و سالاد ها کاربرد دارد. با کمک آبغوره می توان یک سالاد شیرازی اصیل و خوشمره درست کرد و در کنار غذا نوشه جان نمود. یا اینکه یک خورشت بادمجان لذیذ پخت و از طعمش لذت برد!

اما اکثر افراد تمایلی به استفاده از آبغوره های صنعتی و کارخانه ای ندارند و ترجیح می دهند تا آبغوره را خودشان در خانه تهیه نمایند. یک آبغوره خانگی علاوه بر اینکه سالم تر و بهداشتی تر است، مسلماً طعم و مزه بهتری هم خواهد داشت.

اکنون در فصل غوره و آبغوره قرار داریم، تصمیم گرفتیم تا به طور کامل در رابطه با تهیه آبغوره خانگی صحبت کنیم. در این آموزش ما از مرحله اول، یعنی خرید غوره، تا مرحله آخر که ریختن آبغوره درون شیشه و نگه داری از آن است، همراه شما هستیم. همچنین در رابطه با خواص درمانی آبغوره هم صحبت خواهیم نمود. ادامه مطلب را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه آبغوره قرمز خانگی

غوره عسگری یا شیرازی به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
روغن زیتون به مقدار لازم

طرز تهیه آبغوره خانگی قرمز و خوش رنگ

شستن و دونه کردن غوره ها

آبتدا غوره ها را با شاخه خوب بشورید و داخل آبکش بریزید. پس از آن که آب آنها گرفته شد با حوصله تمام غوره ها را از شاخه ها جدا کنید و دون کنید. داخل یک ظرف بزرگ بریزید بعد از این که تمام غوره ها را دون کردید یک بار دیگر بشورید کنار بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود.

گرفتن آب غوره ها

بعد از این که آب اضافی دونه های غوره گرفته شد می توانید با دستگاه آب میوه گیری آب غوره ها را بگیرید اگر دستگاه آب میوه گیری در دسترس نیست می توانید با آسیاب، گوشت کوب برقی یا مخلوط کن خوب پوره کنید تا له شوند.

از صاف کردن غوره ها

بعد از این که آب غوره ها را گرفتید یا این که خوب آن ها را له کردید از الک یا صافی رد کنید تا آب غوره ها بدون تفاله باشد.

جوشاندن آب غوره ها

پس از این که غوره های له شده را از صافی رد کردید، داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از این که شروع به جوشیدن کرد، کف های روی سطح آبغوره را بگیرید تا خوش رنگ تر شود. برخی ترجیح می دهند برای ماندگاری طولانی نمک به آن اضافه کنند. بعد از این که نمک اضافه کردید اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشند سپس از روی حرارت بردارید.

ریختن آبغوره ها داخل بطری

بعد از این که از روی حرارت برداشید کناری قرار دهید تا سرد شود. پس از این که سرد شد داخل بطری یا هر ظرفی که دوست دارید بریزید از قبل مطمئن شوید که ظرفتان خشک باشد. برای این که کپک نزند می توانید کمی روغن زیتون روی آبغوره ها بریزید. برای نگه داری هم می توانید داخل یخچال قرار دهید اگر دوست دارید که آبغوره های شما پرنگ تر شود برای مدتی جلوی نور آفتاب قرار دهید.

روش‌های استریل کردن شیشه آبغوره قبل از استفاده

روش اول: با استفاده از آبجوش

ابتدا شیشه‌ها را بشویید و به صورت افقی داخل قابلمه بگذارید (برای این‌که آب قابله داخل شیشه نیز برود) سپس داخل قابلمه را با آب هم دما با شیشه‌ها پر کنید و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید. اگر شیشه درِ فلزی دارد، آن را نیز در قابلمه بیندازید تا استریل شود.

صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه‌ها به مدت یک ربع داخل آب در حال جوش بمانند. سپس شیشه را از آب درآورید و صبر کنید خشک بشود.

توجه: در این روش شیشه و آب دائما هم دما هستند و با هم دچار افزایش دما می‌شوند و به همین دلیل از شکستن شیشه جلوگیری می‌شود.

روش دوم: با استفاده از فر

بعد از شستن شیشه‌ها آنها را به مدت حداقل یک ساعت در فر از قبل گرم شده بگذارید، فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه‌ها بشکنند.

روش سوم: با استفاده از مایکروفر

شیشه‌ها را خوب بشویید و به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا قرار بدهید.

روش صحیح ریختن آبغوره درون شیشه

بعد از این‌که شیشه کاملا خشک شد به‌آرامی آبغوره را داخل شیشه بریزید، طوری که شیشه تا لبه پر نشود و مقدار خیلی کمی از لبه شیشه خالی بماند تا با ایجاد خلا، اکسیژن به داخل آبغوره راه نیابد و امکان رشد کپک‌ها وجود نداشته باشد. سپس روی سر شیشه را با نایلون یا سلفون بپوشانید و درِ شیشه را محکم ببندید.

بعد با استفاده از نوار چسب برق کاری دور تا دور درپوش شیشه را چند دور بپیچید. با این کار راه نفوذ هوا درون شیشه بسته می‌شود و مدت طولانی می‌توانید آبغوره را نگهدارید. برای مهر و موم کردن درِ شیشه به صورت سنتی می‌توانید با آب و آرد خمیر درست کرده و آن را دور درپوش شیشه قرار دهید.

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره چه کنیم؟

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره، آن را با کمی نمک بجوشانید و گرفتن کف‌های روی آبغوره را نیز فراموش نکنید. به یاد داشته باشید حرارت گاز باید کم باشد و بعد از ۱۵ دقیقه قابلمه را بردارید. بگذارید مواد آبغوره ته‌نشین شود و سپس درون بطری‌ها بریزید و در آن را محکم ببندید.

نکات مهم تهیه و نگهداری از آبغوره

► غوره باکیفیت تهیه کنید؛ غوره عسکری برای این کار کاملا مناسب است، زیرا هسته ندارد و برای تهیه پودر غوره نیز در غذا مطلوب است.
► دم غوره‌ها را حتما بگیرید در غیر این صورت طعم آبغوره شما گس خواهد شد.
► با جوشاندن بیشتر آبغوره می‌توانید آن را غلیظ‌تر و ترش‌تر کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آبغوره‌تان نگهداری کنید.
► آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید تا بعد باز کردن درب آن را سریع مصرف کنید تا تمام شود و کپک نزند.
► شیشه‌هایی که می‌خواهید آبغوره را درون آن بریزید، از قبل استریل کنید.

 

برخی خواص درمانی آبغوره

» آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.

» غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.

» آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد می باشد . برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف نمود .

» در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

» آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.

» ترشی غوره نیز برای معالجه رماتیسم و سیاتیک مفید است .

» خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند

» حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .

» آبغوره تقویت کننده است.

» برای برطرف کردن ورم گلو ، آب غوره قرقره کنید .

» برای دفع کرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید. البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .



ارسال نظر



لوگو اسپانسر