کد مطلب: 16448 | زمان انتشار: ۱۲:۱۷:۴۰ - دوشنبه ۱۵ شهر ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 306 | |

طرز تهیه مربای پوست پسته خوشمزه‎

یکی از خوشمزه های سفره های ایرانی برای صبحانه، مربای شیرین و لذیذ است. خوشبختانه ایرانی ها در این زمینه ید طولایی دارند و از انواعدو اقسلام مواد پیش رو برای درست کردن مربا استفاده می کنند. به جز مرباهای معمول مانند مربای آلبالو، مربای به، مربای هویج، مربای انجیر و … مرباهای جالبی هم داریم، مثلا مربای گل محمدی، مربای انگور، مربای پوست پرتغال، مربای پوست هندوانه و از همه جالب تر، مربای پوست پسته …

اکنون که در اواسط شهریور قرار داریم، هر روز چرخ های دستی که پسته نوبرانه سبز دارند را در خیابان ها می بینیم. این پسته های تازه و خوشمزه، با این قیمت گران، باید پوست هایی دور ریز داشته باشند؟پاسخ ما به شما خیر است.

شما به راحتی با استفاده از این پوست ها، می تواتید یک مربای لذیذ برای خود و عزیزانتان درست کنید و از خوردن آن در وعده صبحانه و یا عصرانه لذت ببرید یا حتی برای تزیین کیک و دسر خود از این مارمالات خوشمزه استفاده کنید. بنابراین در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته

پوست پسته     ۲۵۰ گرم

شکر              نیم کیلو

هل                به میزان لازم

گلاب              ۱ فنجان

جوهر لیمو       ۱/۳ قاشق چای خوری

زعفران           ۴ قاشق غذا خوری

خلال پسته      ۱/۲  فنجان

طرز تهیه:

در ابتدا پوست پسته تازه را با دقت از پوست سخت آن جدا کنید تا پاره نشود . پوست های پسته را  شسته و با مقداری آب در قابلمه بریزید و ۲۰ دقیقه روی حرارت گاز بگذارید تا بجوشد. زمان جوشیدن پسته پنج دقیقه است.

سپس در آبکش بریزید تا آب آن جدا شود . سپس پوست‌های پسته را یک ساعت در آب سرد و خنک بریزید، بعد از اینکه در آب سرد استراحت دادید و در طول این مدت ۳ تا ۴ مرتبه آب آن را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود. بعد داخل آبکش بریزید.

در این مرحله تعداد هلی را که داشتید، کوبیده و داخل یک تنظیف یا توری قرار دهید و با نخ یا بند سر آن را ببندید.

بعد از اینکه آب اضافه آن گرفته شد پوست پسته ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید تا کاملاً آب اضافه آن گرفته شود. اکنون شکر را با سه و نیم پیمانه آب و هل بجوشانید تا قوام آید. پوست پسته ها را به شربت سرد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید، آب‌لیمو و گلاب را نیز اضافه کرده بجوشانید.

نکته : زمانی که پوست پسته ها بعد از جوشیدن خنک شد اجازه دهید دو ساعت به همان حالت بماند تا خنک شود و شهد به خورد پوست پسته ها جذب شود.

زمانیکه شربت قوام آمد از روی حرارت بردارید و بعد از سرد و خنک شدن، تنظیف هل را از مربا خارج کنید و مربا را داخل شیشه های دردار ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

زمانی که احساس کردید تلخی پوست پسته با چند بار جوشیدن از بین نرفت مجددا پوست پسته را بجوشانید.

در صورت دلخواه می‌توانید زعفران دم کرده به اندازه دلخواه اضافه کنید تا مربای شما رنگ خوبی بگیرد.

۱۰ دقیقه قبل از خاموش کردن حرارات پسته ها را اضافه می کنیم. جوهر لیمو را هم برای اینکه مربا شکرک نزد به مواد می افزاییم. مربا را بعد از رسیدن به غلظت کافی از روی حرارات بردارید و اجازه دهید تا سرد شود.

کپک زدگی مربای پوست پسته

اگر مربای شما بعد از مدتی کپک زد، به این دلیل است که آب آن زیاد بوده و شربت شما به اندازه کافی غلیظ نشده و شکر آن کم هست. اگر به این صورت بود دوباره داخل آن شکر بریزید و بگذارید چند جوش بزند تا غلیظ شود.

نکات کلیدی تهیه پوست پسته

  • دقت کنید در دستورات آشپزی برای اندازه گیری هر کیلو شکر ۶ لیوان است. ( لیوان دسته دار)
  • ۵۰۰ گرم پوست پسته خام، بدون شستن و جوشیدن ۱۱ لیوان می‌‌شود.
  • بعد از اینکه پوست پسته داخل قابلمه به جوش آمد، زیر شعله حرارت را کم کنید تا به آهستگی بجوشد.
  • این را دقت داشته باشید بعد از هر بار جوشاندن پوست پسته ها آب آن کم خواهد شد زیرا حجمش کم می‌شود.
  • سعی کنید شکر، آب، هل و گلاب را با هم بریزید.
  • بهتر است برای تهیه این مربا از قابلمه لعابی استفاده کنید .
  •  بهتر است مربا را هر بار بیش از دو کیلو درست نکنید . با این مقدار مربای بهتری بدست می آید . اگر زمانی تصمیم داشتید مربای بیشتری درست کنید سعی کنید در چندین مرحله و نوبت دو یا سه کیلو بپزید.
  • مربا را هرگز گرم گرم داخل شیشه نریزید. اجازه دهید یک شب در یخچال بماند.
  • اگر مربای شما شل و رقیق بود، بگذارید مربا، چند جوش دیگر بزند.

خواص پوست تازه پسته

طبع پوست تازه پسته از نظر طب سنتی سرد و خشک (سوداوی) است. برخی از خواص درمانی پوست پسته عبارت است از:

 یکی از مهمترین خواص پوست پسته، کمک به حفظ سلامت لثه و دندان ها است. جویدن پوست سبز و تازه پسته باعث از بین بردن بوی بد دهان و التیام زخم های داخل دهان می‌شود. همچنین مالیدن پوست پسته بر روی لثه و یا جویدن آن، برای تقویت و استحکام لثه، بسیار مفید است.

مصرف دم کرده پوست پسته برای رفع حالت تهوع مفید است و به درمان استفراغ کمک می کند.

در طب سنتی از دم کرده پوست پسته برای درمان اسهال ساده استفاده می شود.

درمان سکسکه : به این منظور، مقداری پوست پسته را در یک لیوان آب جوش دم کنید و یک فنجان از آن را به صورت جرعه جرعه بنوشید.

دمنوش یا مربای پوست پسته تازه، خاصیت آرام بخش دارد و تسکین دهنده معده است. پوست پسته تازه، برای درمان بواسیر بسیار مفید است و استفاده از آن، باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود.

 به این منظور، مقداری پوست پسته را در آب جوشانده و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی که این بیماری را دارد برای چند دقیقه در آن بنشیند.

جوشانده برگ درخت و پوست پسته برای درمان درد و خارش مقعد مفید است.

در طب سنتی از پوست پسته برای کمک به درمان عفونت های ادراری استفاده می شود.

پوست تازه پسته و موی سر: این محلول شگفت انگیز خانگی تنها در مدت چهل روز جان دوباره ای به موهای شما میدهد و شما را حیران میکند… شما برای شروع فقط به دو چیز نیاز دارید پوسته نرم پسته تازه و آب. آنها را در ظرف بریزید و بجوشانید.. وقتی از یک ظرف بزرگ تنها یک لیوان آب باقی ماند آن را از مواد اضافی جدا کرده و به کف سرتان ماش دهید و پس از چند ساعت شستشو دهید!!!



ارسال نظر



لوگو اسپانسر