کد مطلب: 16401 | زمان انتشار: ۱۰:۳۰:۲۶ - پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 2,574 | |

طرز تهیه سوتلاچ، خوشمزه یِ محبوب در ترکیه

دسرها یکی از آن خوشمزه های محبوب هستند که کمتر کسی می تواند ادعا کند که به دسر علاقه مند نیست. بعضی از دسرها اصالت ایرانی و وطنی دارند و بعضی دیگر از کشورهای دیگر وارد می شوند. مثلاً شله زرد و شیر برنج و … ایرانی هستند اما تیرامیسو و کارامل و .. فرنگی. یکی از کشورهایی که توانسته دسرهای زیادی را به کشور ما صادر کند! کشور دوشت و همسایه ترکیه است. زیرا ضائقه و سلیقه غذایی ما ایرانیان و مردم ترکیه شباهت های بسیاری به یکدیگر دارد و علاوه بر دسر، غذاهای لذیذ بیشماری هم در ایران پخت می شوند مانند کباب ترکی و بسیاری غذاهای دیگر، که ریشه در ترکیه دارند .

یکی از دسرهای خوشمزه ترکیه که هم در آن کشور و هم در کشور ما محبوب است سوتلاچ است. این دسر بی شباهت به شیربرنج ما نیست، اما خوب تفاوت هایی هم دارد.

ما در ادامه تلاش نموده ایم که دستور پخت ساده ای از این دسر خوشمزه را برای شما بیان کنیم. امیدواریم این دسر خوشمزه را تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

دسر سوتلاچ

سوتلاچ که در زبان ترکی به معنی شیر لهیده یا نرم است، یک دسر پرطرفدار و شناخته‌شده ترکیه‌ای است. هنوز بسیاری از روستاییان شیر دام‌هایشان را دوشیده و این دسر خوشمزه‌ را درست می‌کنند. این دسر خوشمزه نه تنها عطر و طعم خوبی دارد، بلکه سرشار از خاصیت هم هست.

سوتلاچ (Sütlaç) دسر معروف ترکیه به همراه باقلوای ترکیه، از دسرهای اصلی و محبوب کشور ترکیه هستند. دسر سوتلاچ با حضور سه ماده ی اصلی سفید رنگ، یعنی (شیر، برنج و شکر) در کنار هم پدید می آید. ماده ای که در شکل گیری رنگ سفید دسر سوتلاچ موثر است بدون شک شیر است.

اگرچه دسر سوتلاچ به عنوان یک دسر منحصرا ترکیه ای است ولی توسط کشورهای مختلف دیگر مانند ایران نیز کشف شده است و طرفداران زیادی را پیدا کرده است. این دسر در کنار غذاهای مختلف در کشورهای غربی و شمالی، به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

از قدیم الایام دسر سوتلاچ به دلیل سبک بودنش یار جدا نشدنی سفره های ترک ها شده است و در ایام ماه مبارک رمضان بیش از پیش محبوب می شود. دسر سوتلاچl را می توان بعد از تقسیم به درون کاسه ها قرار داده و بعد از خنک شدن آن را مصرف کرد و یا اینکه بعد از تقسیم، برای اینکه رویه ی سوتلاچ کمی به اصطلاح سرخ شود، آن را درون یک فر قرار می دهند و بعد از آن خنک کرده و مصرف می کنند.

با این روش رنگ حاصل از سرخ شدن رویه سوتلاچ در ظرف های سفالی یکی از عواملی است که باعث افزایش اشتهای ما می شود.

طرز تهیه دسر سوتلاچ

این دسر علاوه بر خوشمزه بودن به راحتی هم تهیه می شود و مواد لازم آن، موادی هستند که تماماً در دسترس هستند. با طرز تهیه این دسر خوشمزه همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه سوتلاچ

  • برنج یک استکان
  • آب ۱۰ استکان
  • شیر کم چرب
  • شکر سه استکان
  • عصاره وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • نشاسته یک قاشق غذاخوری
  • شیر یک استکان
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • سرشیر ۱۵۰ گرم
  • کره پاستوریزه

دستور پخت سوتلاچ

برنج را داخل قابلمه بریزید و به همراه ۱۰ استکان آب روی حرارت قرار دهید تا برنج‌ها کاملا باز شوند.

وقتی آب آن نسبتا کشیده شد، شیر را اضافه کنید و هم بزنید و سپس سه استکان شکر را اضافه کنید.

داخل کاسه‌ای دیگر نشاسته و یک استکان شیر را با هم مخلوط کنید. زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کرده و زرده را داخل آن بریزید و با چنگال یا همزن هم بزنید.

کم کم چند ملاقه از موادی که در قابلمه درست کردیم را به مخلوط نشاسته اضافه کنید و هم بزنید تا با هم هم‌دما شوند. (اگر آن را سریع اضافه کنیم ممکن است تخم‌مرغ و نشاسته بریده بریده شود).

مخلوط داخل کاسه را به بقیه مواد در قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. (هم زدن را به صورت مرتب ادامه دهید)

سرشیر را به مواد اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا یکدست شود.

قابلمه را از روی حرارت بردارید و کره را در قابلمه بیندازید و هم بزنید تا آب شود.

حالا مواد را با استفاده از ملاقه به کاسه‌های یکنفره (ظرف سوفله) منتقل کنید. و در آخر روی هر ظرف یک قاشق غذاخوری شیر بریزید.

کاسه‌ها را داخل فر قرار دهید؛ برای آنکه دسر شما زیاد خشک نشود مقداری آب داخل سینی فر بریزید (حدود یک فنجان). سپس سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه بالای فر قرار دهید ( حالت گریل فر را روشن کنید).

دسر ترکیه ای شما آماده است آن را از فر خارج کرده و بگذارید خنک شود. اگر مایل بودید می‌توانید بعد از آنکه چند ساعت آن را داخل یخچال گذاشتید سرو کنید.

طرز تهیه دسر سوتلاچ با برنج و خامه

مواد لازم

  • برنج نیم دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر: ۱ لیتر (۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • خامه صبحانه: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه

طرز تهیه دسر ترکی سوتلاچ با آرد برنج و برنج هر دو مرسوم است. برای تهیه شیربرنج ترکی سوتلاچ شیر را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. برنج را چند بار با آب گرم بشورید و ابکش و سپس با ۲ لیوان آب جوش بپزید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت برنج کافی است. وقتی برنج خوب پخت و شفته شد، شیر را که به دمای محیط رسیده را به برنج پخته شده اضافه کنید. مدام ترکیب برنج و شیر را هم بزنید که ته نگیرد. ۴۰ دقیقه زمان کافی است تا شیر و برنج خوب بپزند و به خورد هم بروند.

سپس ۱ قاشق خامه صبحانه را اضافه کنید، حرارت را کم کنید و هم بزنید. کمی بعد شکر و وانیل را اضافه کنید، هم بزنید و گاز را خاموش کنید.

وقتی سوتلاچ خنک شد در رمکین یا پیاله مناسب فر بریزید و طبق دستور بالا در فر بگذارید تا روی آن طلایی شود. اگر فر ندارید برای تهیه سوتلاچ کافی است کاسه‌های پر شده با شیربرنج را در یک ماهیتابه بزرگ بگذارید. در ماهیتابه تا نیمه آب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید.

روی سوتلاچ‌ها کمی شکر بریزید و با پشت یک قاشق خیلی داغ روی شکر‌ها با آرامی فشار دهید تا شکر‌ها کاراملی شوند. می‌توانید از فندک آشپزخانه هم استفاده کنید و چند دقیقه روی شکر نگه دارید تا روی شیربرنج ترکی کاراملی شود.

 



ارسال نظر



لوگو اسپانسر